fredag 28 september 2012

Till Queen of Kammebornia m.fl.

Tidigt i morse lovade jag Queen of Kammebornia ett inte så pilligt recept på nyponsoppa med en relativt stor mängd soppa som resultat. Så här kommer det. Det är min mormors och därmed lite ospecifikt då hon lagade den mest fantastiska mat, allt på en höft.

Först bör nyponen plockas. Antingen ska de vara frostnupna eller så stoppar man in dem i frysen över natten, orensade och dana.
Nästa steg är att snoppa dem och plocka bort eventuella löv och stjälkar, kärnorna får vara kvar. Följaktligen ett snitt på varje ända av nyponen.
Därefter läggs de i en långpanna, stoppas in i ugnen på ca 60-70 grader och där får de stå över natten tills de är torkade, eventuellt med luckan lite på glänt.
Förvara dem i en lufttät burk tills de ska kokas.


Nyponsoppa
4 dl  torkade nypon
1,5 l vatten
Kokas tills nyponen är sönderkokta, på svag värme
Passera massan igenom en sil
Den kvarvarande vätskan bör spädas ytterligare efter smak, det kan behövas en liter eller så
Tillsätt strösocker också det efter smak, jag tar ungefär 2/3 dl
När smaken är som den ska, rör ut
1 msk potatismjöl
med kallt vatten och tillsätt i tunn stråle under omrörning.

Servera med lite vaniljglass och mandelbiskvier

11 kommentarer:

  1. Du är så gullig så jag nästan svimmar, tack och stor kram!

    SvaraRadera
  2. Här var det mycket smått och gått.Banan kakan i förra inlägget ser smaskig ut.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! Välkommen hit och trevlig helg till dig också!

      Radera
  3. Hittade hit via Queen of Kammebornia... :-)

    Låter superenkelt och kommer testas. Tror nämligen att mitt vanliga sätt inte kommer funka längre med en liten plutt på höften. Tack till dig och din mormor. :D

    Ha en fin dag,
    Constanze

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt välkommen hit! Och lycka till med soppan.

      Radera
  4. Nyponsoppa är smaskens, men jag köper hellre än att stå och pilla med det själv ;D

    SvaraRadera
  5. Jag har lärt mig att göra likadant av min svärmor. Det blir den allra godaste nyponsoppa.

    SvaraRadera
  6. Oj vilket härligt recept, får se om jag har tålamod att prova det någongång under hösten. Skulle ju vara underbart att göra sin egna nyponsoppa :-) Och banankakan i förra inlägget, alltså jisses så gott det låter!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!