torsdag 13 september 2012

Besök på Güntherska hovkonditoriet

Ibland så uppstår luckor i tiden, oplanerade stunder, när man på något vis ska spendera en stund innan något annat börjar. Idag fick vi en sådan stund som varade en hel timme och dessutom i staden. Fyra viljor funderade en stund gemensamt innan samförstånd nåddes. Vi valde att tillbringa vår timme på Güntherska hovkonditoriet, nya ägare och fint renoverat och jag lovade bjuda på fika. Mitt unga sällskap var inte direkt svårövertalade.


De var förtjusta!
Sammanfattningen av stilen var att den var gammaldags, modern och mysig på samma gång och jag kan helhjärtat instämma i de omdömena. 


Bakverken är fantastiska både till utseendet, smaken och innehållet. Och allt görs från grunden.


Kaffet får man i en söt liten kanna, mjölken i en annan och porslinet är fina, tunna gamla koppar och vackra fat av blandade sorter.


Den enda, men dessvärre ganska viktiga, detaljen som drog ned upplevelsen ifrån topp till något lägre var personalen. Inte otrevliga men definitivt inte trevliga, bara ointresserade av gästerna, de utförde sitt arbete korrekt men utan känsla.

Man kan undra varför bagarna utför sitt arbete synligt, bakom en glasskiva i brösthöjd, ifall de inte vill prata med gästerna och ser direkt besvärade ut när barnen kommer fram och tittar på vad de gör. Och hu vale ifall småglina skulle drista sig till att fråga något! Då gällde det att svara kortfattat, meningslöst och utan ögonkontakt för att minimera risken för ytterligare frågor.

Trots allt är Güntherska värt både ett och två besök om man har vägarna förbi och om man kan ha överseende med ointresserad men duktig personal.

10 kommentarer:

  1. Det ser ju så gott ut. Synd på personalen dock. Det är ju så tråkigt när de är så uttröttade på sitt arbete. Men jag hoppas att det smakade iallafall.
    <3

    SvaraRadera
  2. Där skulle jag vilja sitta med dig och fika i flera timmar!

    SvaraRadera
  3. Vilket fint ställe! Tapeten... tapeten! Den gillar jag.

    Tråkigt att personalen inte levde upp till... tapeten ;-) Bemötandet är så viktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tapeterna är förunderligt fina! Faktisk hela inredningen är en njutning.

      Radera
  4. Vilket mysigt konditori, Bakverken ser väldigt goda ut! Sund att personalen inte var så trevliga och bara skötte sina arbetsuppgifter :)

    SvaraRadera
  5. Personalen på Güntherska hör enligt mig till den mest trevliga i stan! Det kanske var fullt upp och ibland försöker väl personalen få kön att gå fortare för att vi som kunder inte ska behöva vänta! Du måste haft otur. Jag har bara blivit bemött med leenden, respekt och intresse! Mvh Sara

    SvaraRadera
  6. Amanda från Güntherska16 oktober 2012 kl. 20:12

    Det är jätte tråkigt att höra att du inte är nöjd med bemötandet hos oss på Güntherska. Vi har tagit upp detta bland personalen för vi vill att alla våra kunder ska känna sig nöjda.
    En sak skulle jag vilja be dig om. Jag skulle verkligen uppskatta om du tog bort bilden på mig (sista bilden). Dels för att den är tagen i smyg men också för att jag känner mig utpekad. Tack på förhand.

    Med vänlig hälsning
    Amanda från Güntherska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden är borttagen och jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att du kände dig utpekad, det var inte alls min avsikt. Det var skylten i förgrunden som var mitt mål att fota men jag kan verkligen förstå att det blev tokigt.

      Glad blir jag dock över att ni tar kritik på allvar. Ni har ett underbart mysigt konditori med en enorm potential.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!