onsdag 5 september 2012

Surdeg, dag 11


Degen har börjat komma igång ordentligt. efter knappa dygnet hade den jäst till uppskattningsvis fyrdubbel storlek och bubblade bra. Det var med andra ord hög tid för den att åter hamnade i assistenten. Naturligtvis går det lika bra att röra för hand med förslagsvis en träslev.

Idag tillsattes 175 g Vetemjöl Special samt
150 g av den russinjäst som var kvar. Är det inte 150 g kvar så går det utmärkt att fylla på med vanligt vatten tills rätta mängden är uppnådd.

Knåda på låg hastighet i 5 minuter
Och så tillbaka med degen i lådan med lock
Låt den stå kvar i rumstemperatur.

3 kommentarer:

  1. Och det är så spännande att få vara med!

    SvaraRadera
  2. Snälla Hanna hjälp! Min deg jäser förvisso fint, men jag kan inte påstå att det är nån vidare fart på bubblandet. Jag provade ändå att arbeta i mer mjöl och jäst nu, kanske skulle ha väntat? Och jag bara måste fråga: Ska degen verkligen lukta så fruktansvärt illa? Den avger en riktigt skarp stickande doft, som jag inte alls förknippar med brödbak. Luktar din också så starkt?
    //Sandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur mycket det surnar och därmed bubblar beror mycket på i vilken temperatur den står. Ju svalare desto längre tid krävs för att den ska komma igång ordentligt. Men det är bara att vänta lite till.

      Beträffande doften så luktar det surt, det försvinner i själva bakandet. Men går det åt ättikshållet i doftväg så har det nog gått lite galet, men har det gått så långt så bubblar det inte alls utan sjunker ihop istället.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!