torsdag 30 januari 2014

Förändringens initiala förvirring

Då vi för ett tag sedan insåg att vi har väldigt många föräldradagar kvar på Yngste samt att dessa brinner inne i och med att gossen fyller åtta i slutet av detta år, fick vi rådbråka våra hjärnor för att finns bästa lösningen på denna delikata situation. Det är lite märkligt att plötsligt, efter att i mer än fjorton år sparat och snålat på dessa dyrbara dagar, hamna i en situation där de ska spenderas, och  det ordentligt.


Lösningen blev att maken, från och med denna vecka jobbar 75 %. I praktiken innebär det att jag far direkt hem tre dagar i veckan till ett hem fyllt av make och söner. Det är helt fantastiskt! Och lite förvirrande. Mitt vanliga schema hämta, handla, hem, mellanmål, prat, läxor, matlagning, tvätt... kommer alldeles av sig. Jag är hemma tidigare, pojkarna har redan ätit mellanmål, maken har börjat med middagen och jag, jag irrar omkring och försöker hitta nya rutiner. 

Och så njuter jag! Njuter av all vår tid tillsammans. Av att maken lär pojkarna baka kladdkaka, flera dagar i rad. Av att läxläsningen blir grundligare. Ja, av allt!


I frågan om sex timmars arbetsdag är det bara att konstatera att jag är miljöpartist. (Men säg inget till maken.) För oj vad gott det är att arbeta 150% tillsammans.

6 kommentarer:

  1. Det låter helt underbart. Härligt att få så mycket extra tid med familjen. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag röstar för kortare arbetsdagar med bibehållen lön för alla. Tänk vad det gör gott för familjelivet, att inte tvingas stressa. Så fin lösning ni fick till. Kram.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni löste det så bra! Så skönt med mer tid tillsammans, så skulle nog de flesta må bra av att ha det...
    Kram
    //bara anna

    SvaraRadera
  4. Det lät som ett delikat problem. Passa på att njut av de nya förutsättningarna.

    SvaraRadera
  5. Åh, vad underbart det låter! Njuuuut!
    Sex timmars arbetsdag är jag också för! Jag tror att man är minst lika effektiv, om inte mer, när man arbetar sex timmar istället för åtta. Mer fritid ger per automatik mer energi och man kan då prestera bättre på jobbet. Sex timmars arbetsdag borde vara praxis :)

    Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!