söndag 30 oktober 2011

Födelsedagstårta

Kvart i sex i morse, vintertid, väcktes jag av en ytterst ivrig gosse på hans sista dag som fyraåring. Han kunde inte tänka sig något som helst alternativ till att göra tårta denna arla morgonstund så jag kravlade mig snällt ur sängen och ut i köket via badrummet, för att börja kavlandet.



Förlagan till den tårta han valt var en egenhändigt tillverkad sticker. Dock skulle den nedersta färgen vara lila och inte svart.


Igår hade ägg och övriga ingredienser blivit en tårtbotten. Visst levererar våra hönor de vackraste äggulor.


Denna tårtbotten beskars efter bästa förmåga


Och fylldes med ett lager Drottningsylt och grädde och ett lager med lättmosade jordgubbar och blåbär. Sist ett lager med vaniljkräm format så det blev lite bulligt på mitten

Så långt var det alltså färdigt och morgonens projekt blev att kavla och forma sockermassan för att få till en tårta så nära ursprungstanken som möjligt. En MYCKET ivrig Yngste hjälpte gladeligen till med allt kavling, pensling och beskärning och naturligtvis med alla viktiga beslut.


Om det inte framgått så skulle tårtan föreställa ett rymdskepp med en utomjording i, och så här såg det ut när det lyfte på sin avfärd, bort från alla fikasugna jordgubbar.

4 kommentarer:

  1. ojoj vilken häftig tårta! så kul att födelsedagsbarnet själv får vara med och designa och tillverka. Hälsa minsteman att vi tycker den var jättefin. /Magda

    SvaraRadera
  2. Det ska jag hälsa. Förra årets inspiration hämtade han hos er. Då var det kungakrona och nallebjörn.

    Kram på er alla. Jag längtar!

    SvaraRadera
  3. nej vilken tuff tårta, jag förstår att det var DEN som gällde och ingen annan ;) Kul också att du fick hjälp i köket!

    SvaraRadera
  4. Ja, han gillar verkligen att vara med i köksbestyren och särskilt när det handlar om så här viktiga saker. :)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!