söndag 25 november 2012

Upplandskubb

Att koka Upplandskubb är ett roligt, men tidskrävande tilltag, därför blir det som oftast bara till jul jag bakar just kubb. Det är nämligen så att det inte finns något godare bröd att ha julskinka med senap på. Traditionsenligt är det så klart också och det var tradition redan medan jag bodde i Småland men som numera boende i Uppland vore det ju en verklig skam om jag inte förde just den  traditionen vidare till mina uppländska barn.


Först ska degen ältas. Det kostade mig assistenten i år. Lite mindre än ett år höll den vilket i och för sig var bättre än de tre gångers användning som den förra stod pall för. Nog för att jag bakar en hel del men lite högre kvalitet kunde Boschs assistenter hålla kan jag tycka. Däremot får MediaMarkt bättre beröm för hanteringen i år, jag fick en ersättare till låns medan min är på reparation vilket räddade saffransbrödsbaket och alla andra viktiga bak här fram till jul.

Därefter skall kubben jäsas i lämpliga, raka burkar. Det är av denna orsak gamla kaffeburkar är hårdvaluta här hemma hos oss. Och sedan kokas, fortfarande i sina burkar, i fyra, fem timmar. ovanstående arrangemang är för att hålla tillbaka jäsningen då bröden ska vara ganska kompakta i konsistensen samt hålla sig kvar inom burkens givna ramar.
När detta är gjort har man de underbaraste bröd man kan tänka sig. Och lite söta är de också både till smak och utseende med sin kubbiga form, och tydligen är de även värdefulla.

När Äldste och jag härförleden var på Bondens marknad sålde bageriet Thriller just kubb. En bit som motsvarar ungefär en åttondel av min stora kubb i storlek, sålde de för 120:- stycket. Det innebär att min kubb har ett ungefärligt värde på 960:-. Med den vetskapen i åtanke får vi nog stå upp och äta skinkmackorna denna jul. 


























Om någon vill ha receptet så lade jag ut det vid förra årets bak av Upplandskubb, så det är bara att ta ett klickskutt dit och kika.

4 kommentarer:

  1. Vad spännande, undrar om jag ska prova... Jag gör alltid mormors goda vörtbröd till jul :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Så tycker jag också om att räkna. Vad skulle mina kantareller kosta om jag köpt dem i affären? Äpplena? Blåbären? Hallonen? Vad skulle det hembakade brödet eller kakorna kosta? Då inser man hur rik man är när man har tid och möjlighet att plocka och tillverka sin egen mat. Livskvalitet.

    Spännande bröd du har bakat, jag tror aldrig jag har smakat sådana ens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Och lite roligt även när barnen inser och uppskattar.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!