söndag 11 november 2012

Pepparkakor

Vanligen bakar vi pepparkakor på min födelsedag men i år startade vi julförberedelserna några dagar tidigare, nämligen idag. Degen stod klar i kylen bakad efter bästa, godaste och mest lätthanterliga receptet, mormors såklart.


Tre bakstationer planerade vi in när vi byggde om köket, en för varje gosse. Även köksbordet kan användas om det trillar in några fler småfolk. Men idag var det bara vi fem i familjen och köket räckte till så bra så, men inte antalet plåtar.


Barnen nyttjar principen, så många olika som möjligt, och har ingen förståelse alls för min vurm för endast pepparkakshjärtan.


Och när inte variationen på måtten räcker till är det bara att designa egna varianter.
Men så långt som min mormor gjorde har vi inte kommit ännu. Hon hade den traditionen att hon ritade upp gubbar och gummor av modell större på bakplåtspapper och skar sedan ut efter dessa mallar ur pepparkaksdegen. Efter gräddning garnerades de med kristyr på olika sätt och delades ut, en var till alla barnbarnen i god tid innan jul. Hon hade 17 barnbarn.


Julmusik måste ackompanjera pepparkaksbak. Dock inte den mest stämningsfulla riktigt ännu. Mer i stil med "Min julskinka har rymt" och liknande. Jag gjorde ett försök med Måns Zelmerlöw men blev kraftigt nedröstad, fick till slut lyssna på ett stycke av ren nåd ifrån övriga familjemedlemmar. Jag inser att det är något jag kommer att få njuta av i ensamhet.


Lite vila är bra medan pepparkakorna gräddas så man orkar hela vägen.


Nu ska vi mysa med Pepparkakor, glögg, julmust och clementiner. Jag vet att det är tidigt men det är så mysigt!

7 kommentarer:

  1. Åh så gott! Och så luktar hela huset jul... underbart!

    SvaraRadera
  2. Redan, men ack så gott på hemma gjord deg. *mums*
    Dock så borde ni ha bakplåtsdukar under istället, blir lite lättare att göra tunna fina pepparkakor då.

    SvaraRadera
  3. I det här mörkret behövs lite tidig jul!
    Härligt.
    I veckan gör jag pepparkaksdegar också!

    SvaraRadera
  4. ÅH så mysigt med pepparkaksbak! Vilken härlig mormor du hade som gjorde sin egen pepparkaksdeg och dessutom gjorde stora pepparkaksgubbar till alla barnbarn :) Det är ju en tradition man gärna vill föra vidare!

    SvaraRadera
  5. Vilket mys. Och det är absolut helt tillåtet att börja så här tidigt!

    SvaraRadera
  6. MYS! Det är ALDRIG för tidigt att plocka fram julstämningen. Å, vad jag längtar till första advent då vi ska baka pepparkakor hos mina föräldrar med alla deras barnbarn=)

    SvaraRadera
  7. Oj vad ni är tidiga med julen. Själv har jag knappt börjat att tänka på den ännu. Förutom att jag redan gjort julkransarna då förstås. :-)
    Kram!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!