onsdag 6 maj 2015

Golv

Blott två av våra rum har plankgolv, övriga har plastmattor ifrån 60- och 70-talen. I mitt tycke så stämmer  inte plastmattor överens med husets karaktär. Det tyckte inte heller en bonde här i socknen som på besök frågade om vi inte ville ha furuplank i gammal, ojämn stil.


Utan överdrift kan vi nog säga att vi tyckte sammalunda. Några dagar senare ringde han ifrån sin skördare och meddelade att han stod framför några rejäla furor. Ville vi ha dem?
Om vi ville!


Nu har de varit fällda i några månader och det har blivit dags att såga upp dem i 6 cm tjocka och härligt ojämnt breda brädor. Maken, bonden och ägaren till den smidiga mobila sågen har senaste veckan nyttjat var ledig stund till detta. Ja, maken har kanske mest varit moraliskt stöd och kaffeupphällare med tanke på sin rygg.


Nu ska brädorna torka ute i ett år och därefter inne i ytterligare 2-3 år. 
Mellans förskräkta utrop på den informationen var:
3, 4 år!!!
Då är ju Äldste gift och har barn!
Jag informerade lite försiktigt om att hans bror blott var 15 och att jag hoppades att han i alla fall skulle ta studenten innan bröllop ståndar. 


Men till dess vårt golv är torrt så kanske vi får lägga in ett enkelt klickgolv i pojkarnas rum då golv och tapeter inte alls ger ett ens i närheten av harmoniskt sinnestillstånd.


Min lilla moster har dock haft utrensning bland sina trasmattor och vi förärades en hel hoper skönheter.


Trasmattor förhöjer i mitt tycke vilket golv som helst även att jag nu drömmer om dem på vitsåpade breda golvtiljor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!