lördag 13 april 2013

Jordärtskockssoppa efter utflykt

Jag är åter nätanknuten!!!
Hur roligt är inte det?
Jag har suttit vid datorn en hel del idag, för att inte tala om vad mina älskade söner och make har gjort. Nu är det Telia som står för leveransen och jag hoppas verkligen att de är mer pålitliga i detta än vad Glocalnet varit.

Vi slet oss dock ifrån skärmarna några timmar mitt på dagen. Maken hade fått nys om ett hus han tyckte vi skulle kika på. Ett hus med större trädgård och mindre risk att hönorna skulle störa grannar. Vi insåg i bilen att vi nog är lite galna som ens överväger en flytt på grund av hönor samt eventuella ankor och getter. Huset var i vilket fall fint och litet, och utflykten ändade upp i Sigtuna hos Tant Brun som bjöd på riktigt gofika i mysig miljö. 


Har ni inte varit där så rekommenderar jag det verkligen utifall ni har vägarna förbi. Lågt i tak, omaka gamla trämöbler, kaffet serveras i kopparkannor och fikabrödet bakas i bageriet på andra sidan innergården och smakar ljuvligt. 

Det kändes som en bra utflykt trots att snöblasket vätte ned oss så snart näsorna var utanför bilvärmen. Humöret var det inget fel på alls i vilket fall, bara på temperaturen. Det fick helt enkelt bli så att vid hemkomst landade familjens övriga medlemmar vid varsin skärm och jag vid spisen. Jag har på helgerna märkt ett uppdämt behov hos mig själv av att få laga mat. Rolig mat,  inte bara snabb, god och nyttig, utan lite mer sådant jag inte testat förut alternativt lite mer arbetad mat. Jag njuter verkligen där jag går runt i köket och donar, åtminstone ända till dess det är dags att ta hand om disken. Men den behöver jag tack och lov mycket sällan hantera på egen hand.



Denna kyliga och blöta dag tarvade en värmande soppa i mitt tycke. Det fick bli en Jordärtskockssoppa, vilket nog är en av mina absoluta favoritsoppor. Det är bevisligen de övrigas favoritsoppa också då det aldrig blir matlåda utav den. Idag fick jag till och med skrapa ur terrinen med slickepott för att alla skulle få en liten skvätt till på slutet.

Jordärtskockssoppa
knappt 5 port
600 g Jordärtsskockor
4 potatisar
3 vitlöksklyftor
smör
2 dl vitt vin
5 dl vatten
1 hönsbuljong
4 dl grädde/mjölk/gräddmjölk
salt och peppar

Skala och skär potatis och skockor i mindre bitar
Hacka vitlöken
Fräs ovanstående i smöret i några minuter
Häll på vinet och låt puttra in några minuter ytterligare
Tillsätt  vatten och buljong och låt koka i 15-20 minuter
Mixa hela härligheten slät
Nu är det dags för gräddmjölken
Värm upp soppan och smaka av med salt och peppar

Servera med ett gott bröd och Brieost

3 kommentarer:

  1. Låter som en mysig dag, och det är klart att ni ska ha ett ställa där alla djuren får plats!
    Soppan låter ljuvligt god, måste jag testa, det är så gott med soppa när det är sånt här ruskväder.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Tant Brun! We used to live there in the early 90's! How fun to see her again...
    Now I do think I have to look up this word: jordartkockor? Peanuts??? ;-)

    SvaraRadera
  3. Nu känns det som att jag måste få tag på jordärtsskockor!:)
    Både till mat och till plantering. Det är ju väldigt gott med skocksoppa!
    Jag förstår er bra när det gäller hus och tomt och alla djur. Så skulle vi tänka också

    En fin söndag önskas!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!