fredag 18 november 2011

Fruktkaka

Då min ambition är att julkakorna ska vara bakade och julklapparna åtminstone till hälften inhandlade innan decembers intåg, för att få mer tid till julpyssel med barnen när väl julkänslorna börjar infinna sig, så gäller det att ligga i.

Dagens kaka blev min egen variant på en klassiker nämligen Fruktkaka. En kaka som för mig är lika starkt förknippad med julen som pepparkakor. Den bakas, liksom pepparkakorna, endast en gång om året här i huset men då, liksom med pepparkakorna, bakas det ordentligt. Att jag gjort min egen variant beror nog på att den inte går att fylla med för mycket gott och de recept jag funnit varit lite snåla på detta område, så jag plockade liksom in russinen i kakan i stället för ut.

Här kommer receptet och det räcker till 4-6 kakor beroende på formarnas storlek. Denna kaka mår bra av att få mogna några dagar i rumstemperatur innan den skåras och den håller läänge.

Fruktkaka
 Sätt ugnen på 150-175 rader

450g torkade fikon
9 msk konjak

Skär fikonen i mindre bitar, lägg i en skål och häll över konjaken. Låt stå och dra, ju längre desto bättre.
45 cocktailbär gröna och röda
3 dl russin
150g suckat
150g syltade apelsinskal
200g korinter
180g vetemjöl
Lägg frukten i en skål och blanda med mjölet (för att förhindra att frukten hamnar på formens botten och endast där).
 
 600g smör rumsvarmt eller lätt mickrat
9 dl farinsocker
2 dl honung
10 ägg
Rör smör, socker och honung pösigt, tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
Blanda i frukten och eventuellt

1,5 dl apelsinmarmelad
om mer apelsinsmak önskas


480g vetemjöl
4,5 tsk bakpulver
Blandas ihop och sedan ner i smeten

Fyll smörade och bröade formar till 3/4
grädda i nedre delen av ugnen i ca 75 minuter


Två av kakorna hamnade i de här söta engångsformarna, perfekta som eventuella "gåbortpresenter", inslagna och klara.


2 kommentarer:

  1. Oj,vad bra att du påminner, jag planerar ju varje år att jagska baka nåt alldeles förträffligt som får stå och mogna lagom till jul, men så står man ändå där utan kaka nån dag innan jul! Du fryser alltså in dem här emellan?

    SvaraRadera
  2. Ja, de får vara i frysen här emellan men det är inte otroligt att de skulle klara sig ändå ända till jul, det är hållbara rackare. :)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!