lördag 12 oktober 2013

Solig höstdag och mustig lammgryta

En riktigt härlig flitdag är vad det är!


Maken har röjt i garaget för att alla trädgårdsmöbler, gräsklippare och andra sommartillhörigheter skall få en fin vintervila. Mellan har haft sin käraste vän på besök över natten och de ömsom hjälpte maken ömsom begravde vännen i löv för att han inte skulle kunna fara hem, vilket jag inte har det minsta emot. Jag har erbjudit honom en plats i vår familj men han är lite tveksam. Och med de fantastiska föräldrar han har kan jag i och för sig förstå honom. I hemlighet.


Ömsom har de även slitit på för att bygga en, än så länge, hjullös lådbil utav diverse utrensat skräp.


De slet så hårt, de där tre, att Yngste och jag beslöt oss för att bereda en fikabricka med varm svartvinbärssaft, kaffe och bullar. 


Det är ljuvligt att sitta ute i solen, med en filt mellan rumpa och bänk, låta solen lysa i ansiktet, småprata, vila och njuta. Vi fick en god stund där på bänkarna innan ivern flög i dem igen och de åter tog itu med allt som skulle göras.


Själv har jag inte slitit, bara gjort sådant jag tycker är roligt. Som att baka bröd till mina älskade och laga en riktigt god och höstig lammgryta som fick stå och puttra i flera timmar. Den spred en lystnadsskapande doft både inne och ute vilket visade sig var en bra förberedelse för att få alla att vilja äta, även vår mesta lilla nejsägare lät sig väl smaka. 

Om du vill testa följer här receptet:

Höstig lammgryta
1,3 kg lammkött
en knapp dl vetemjöl blandat med salt och nymald svartpeppar
3 gula lökar
5 morötter
1 liten kålrot
olivolja
5 dl vatten
2 köttbuljong
5 dl rött vin
lagerblad
7 hackade vitlöksklyftor
timjan
1 tsk farin eller muscovadosocker
1 lime skal och saft

Grovhacka löken och fräs den försiktigt i olja i en stor stekgryta
Skär köttet i bitar och rulla dem i mjölet
Skala morötter och kålrot och skär dem i bitar
Tillsätt kött och grönsaker i löken
Så även vatten, buljong och vin
Sänk värmen och låt puttra under lock i minst en timme, men gärna längre

Lagom när det är dags att börja med potatisen:
Hacka vitlöksklyftorna och tillsätt dem till grytan, samt timjan, socker, limeskal.
Smaka av med salt, peppar och limejuice till önskat resultat.
Låt puttra till dess potatisen är klar.
Servera med ett gott bröd att suga upp såsen med.

5 kommentarer:

  1. Underbara höstbilder. De där höstfärgerna är så ljuvliga.
    Önskar er en fortsatt finfin helg! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vilka härliga bilder! Jag älskar hösten! Att prassla med fötterna i löven i alla fina färger, att få påta i trädgården och att få laga mustiga grytor! Ha en fortsatt skön helg! Kram Maja

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara möbler, såna vill jag också ha i trädgården :)
    Så härliga bilder du bjuder på. Kram.

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt det såg ut med lövfika. Tänk vad mycket kul man göra med de där höstkonstverken. Vi väntar på att vissa saker ska hända, så vi kan få ordning på allt som jag ställt in i garaget och behöver få komma upp på vinden, så bilen får stå inne på nätterna. Än är det som tur är inte frost.
    Doften är en bra aptitretare på de mest kräsna. Mums! Jag trodde inte att det funkade att sticka fram näsan mot din gryta. Det gör det visst. ;)

    SvaraRadera
  5. Vilken väldans massa löv att hoppa omkring och busa i! Ni njuter av hösten på bästa sett, det märks både i ord och bild.

    Kramar

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!