måndag 14 oktober 2013

Nypon och Slånbär


Det är emellanåt svårt att avgöra om det är smaken av ätbara ting som är bäst eller doften. I ett dygn har nu den härliga, höstliga doften av nypon helt intagit vårt hus. Nypon som legat på tork i ugnen med luckan på glänt vilket ytterligare hjälpte aromen på traven.


Vi gick en promenad igår på eftermiddagen. Själva promenerandet blev det ganska skralt med då vi hade siktet inställt på nypon- och slånbärsbuskarna som kantar travbanorna här bak i skogen.


Hela familjen var engagerad i plockandet på samma gång vilket är ytterst ovanligt i vårt fall.


Båda dessa bär växer ju på buskar med minst sagt besvärande taggar men trots en och annan blessyr därav var humöret glatt i det soliga vädret.


Och så fick man ju lov att varva själva skördandet med lite annat när sysslan blev övermäktigt tjatig.


Skogen bjöd på blott några futtiga nypon.


Så det var ju för väl att hinken redan var ganska välfylld.


Som sagt, taggar! 
Handskarna till trots så har jag mina märken på huden.
Men det kan det vara värt för att få lukta nypon i ett dygn och äta nyponsoppa här framöver. Slånbären står på verandan här utanför och drar för att bli saft.

6 kommentarer:

  1. Finns inget godare än hemlagad nyponsoppa. Jag var ute i helgen och samlade in, och har redan hunnit provsmaka första tallriken med soppa. Kokar du slånbären till saften eller du har något annat knep? Kram

    SvaraRadera
  2. Vad duktiga ni är och vilken härlig utflykt, trots taggar och allt! Mysiga bilder och vad gott med hemmagjort sedan!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  3. Mmm Slånbärsaft som är så gott.Har gjort likör på Slånbär och det måste jag säga godare finns inte.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder Hanna!
    Och jag kan känna dofterna ända hit.
    Jag har blivit lite bekväm med tiden som går, nu när det bara är Uffe och jag som är hemma.
    Jag plockar bären direkt från buskarna hela vintern ända tills de inte är ätbara mera. De blir bara godare och godare
    Slånbär är det svårt att få tag på hos oss, men det är himlagott.

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig familjeaktivitet! Jag njuter med er genom dina bilder och ord. Ni tar verkligen vara på det vackra i hösten!

    kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!