onsdag 25 januari 2012

Levainbröd


Mitt efterlängtade Levainbröd smakade fantastiskt. Det faktum att jag levt på köpebröd en tid kan ha påverkat känslan, jag vet. Men till och med övriga familjen, som i vanliga fall föredrar köpebröd, tyckte det var så pass smakligt att tre bröd försvann inom loppet av 18 timmar. Det ganska långa förloppet återfinns, för Russinjästen här och för Surdegen här. När väl surdegen var klar var det så dags att göra Levainen.

Levain
200 g vatten
150 g vetesurdeg på russinjäst
150 g vetemjöl
100 g fint rågmjöl
Blandas och ältas 10 minuter i maskin eller det dubbla för hand
Lägg över levainen i en oljad bunke med lock och låt stå fem timmar i rumstemperatur, därefter kan den förvaras i kylskåp upp till en vecka vid behov.

Pain Blanc
Levainen
600 g vatten
1 kg dinkelsikt
Blanda och älta i 15 minuter i maskin tillsätt

40 g havssalt
Arbeta degen i ytterligare 5 minuter
Låt stå och vila i två timmar
Forma degen till tre bröd, tex runda bullar som får jäsa i degkorgar
Låt dem jäsa två timmar i rumstemperatur eller i kylen över natten


Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en plåt på nedersta falsen
Flytta försiktigt över bröden till plåten och ställ in i ugnen häll omedelbart på en kopp kallt vatten på den tomma plåten.
Sänk värmen efter 10-20 minuter beroende på ugn till 200 grader
Efter 20 minuter, öppna luckan och släpp ut ånga
Fortsätt grädda ytterligare ca 15 minuter, tills de låter ihåliga när man knackar på undersidan
Ta ut dem och låt svalna på galler



Lite jordgubbskräm från sommarens skörd på det, och kvällsmaten var fixad.


Och frukosten med för den delen då jag satte en korg i kylen över natten och bakade av den på morgonen så familjen vaknade med den ljuvligaste doften i näsan. Ett bra sätt att få fram goda morgonhumör på vill jag lova. Min ugn ska gå att tidsinställa men jag har ännu inte lyckats bemästra denna teknik, när den morgonen kommer då jag tillgodogjort mig erforderlig kunskap kommer mitt morgonhumör att stiga lite ytterligare eftersom jag då kan tillbringa en halvtimme extra i sängen i vetskap om att ugnen värmer upp sig på egen hand.

Alla ovanstående recept är hämtade ut Heléne Johanssons Bröd från Brunkebergs bageri, en mycket bra brödbok, i min mening en av de bästa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!