onsdag 17 juni 2015

Blomsterprakt, minnen och en tvättvinda

Denna slänt som bjudit sin skönhet hela våren helt utan vår förtjänst. 


Det började med gullvivor som strax kompletterades med hägg- och körsbärsblom. Plommonblomster tog sedan över och aklejan och jordgubbsblommor formligen fyllde marken. Nu bjuder kaprifolen på både överdådig blomning och en makalös doft.  Min tvättvinda, som för övrigt började sin karriär som rekvisita i Sigges cirkus i TV:s barndom enligt husets förra ägare, den var inte en tvättvinda på den tiden utan någon slags tjusig ställning för små lampor i vilka skulle ge illusion om stjärnor, den ställningen står alltså nu ordentligt fastgjuten tätt bredvid nämnda kaprifolöverdåd och det är en fröjd att i aftonen gå ut och hänga tvätt medan näsan får sitt om än händerna valnar en aning av kvällens knappa sommarvärme.

Nu börjar en oändlig mängd rosenknoppar sticka upp sina huvuden mellan kaprifolens prakt så jag väntar med spänning på att kulören skall övergå ifrån kaprifolens blekrosa till rosknopparnas mer intensivt rosa och detta kommer att kompletteras av markens myckna mängd av prästkragarnas vithet. Prästkrageknopparna står i startgroparna och nästan vibrerar av längtan av att få spricka ut i blom. Det är en fröjd att få gå i min trädgård och finna på skönhet både här och där, fantastiska skönheter som kommer fram för att fröjda oss. 

På vägen in ifrån tvättvindan passerade jag schersminbusken och till min fröjd och glädje hade två knoppar slagit ut. Har den kommit igång lite bättre till på fredag skall jag binda mig en midsommarkrans i schersmin och minnas min farmor. Hon och farfar hade stora schersminbuskar i sin trädgård och farmor band gärna mig och min syster kransar av denna vällust och det kändes så högtidligt och fint att få vara omgärdad av sirlighet och fantastisk doft varthelst barnabenen styrde.

3 kommentarer:

  1. Er trädgård är som en riktigt gammaldags sagoträdgård. När du berättar drömmer jag mig bakåt i tiden till då jag tillbringade alla skollov hos min farmor och farfar.Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackert du skriver i din hyllning till trädgården och din farmor.
    Jag inser att vi har det rätt lika vad gäller växtlighet men vår schersmin kommer senare och syrenerna har just blommat ut men så mycket annat står i sin vackraste fägring just nu. Ni bor så vackert!

    SvaraRadera
  3. Här blommar syrenerna än och kaprifolen har just börjat slå ut :) Roligt med en ny trädgård och få se vad som kommer upp:)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!