fredag 2 september 2011

Fyllda ugnsbakade äpplen med glass

Eftersom jägaren några hus bort, helt utan grannsamrådan matar rådjur hela vintrarna, så har mina små äppelträd lidit svår skada. Det verkar nämligen som att dessa animaler behagar inta efterrätten i min trädgård. Därav är jag på äppelfronten helt och hållet utelämnad till min omgivnings godhet. Tack och lov så finns den representerad i stor myckenhet och igår kom min kära väninna med en kasse full med de allra härligaste äpplen.

Då nu Bonus flyttade hit idag gjorde jag en riktig favorit till kvällen, för att välkomna honom lite extra, Fyllda ugnsbakade äpplen med glass. Det är en riktig höjdare i min mening och det verkar som om han gillade det. Så här gör man.

Sätt ugnen på 150 grader
Riv ca 100g mandelmassa
Hacka en liten näve pinjenötter
Blanda båda ovanstående med 1,5 msk smält smör alternativt smör och rapsolja
samt pressad lime efter behag

Kärna ur 4-6 äpplen och fyll med ovanstående gojs
Baka dem i ugnen tills de är riktigt mjuka ungefär 40 minuter
Servera med vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!