måndag 24 februari 2014

Solgula vitaminer


Om den lokala livsmedelsbutiken utskänker vackra apelsiner, inte sådana där klonade och kliniskt rena utan autentiska med lite fläckar, veck och löv, för blott sju och nittio kilot.


Och om då mormors gamla bok Hemkonservering gör sig påmind i mitt medvetande.


Då kan det hända att stora saftgrytan får komma in ifrån sitt vinterhärbärge i garaget och åter fyllas av solsken och vitaminer.


Och skulle det nu bli nödår så kommer vi i alla fall att ha Apelsinmarmelad att överleva på för det var då väldigt vad jag gick loss på dessa söta citrusar. 

Nu står grytans innehåll och gojsar ihop sig i skafferiet för att få sista uppkoket imorgon och därefter hällas på burkar. Jag satte en deg också så att vi ska ha nybakat bröd till provsmaket.






8 kommentarer:

  1. Underbart!!!! Och såå himla gott med hemgjord! Sedan grymt impad över kilopriset och det lilla lövet!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  2. Det där är någonting som väntar på att göras här nästa vecka.
    Solguld på burk, inte illa alls. Hoppas den yngre avkomman, alla tre har kunnat komma ner från övervåningen nu:)

    SvaraRadera
  3. Så himla gott! Jag gjorde min mormors häromdagen och bloggade också om det. Och jag har en bok liknande din, en annan årgång bara tror jag :) Stor varm kram!

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Tänk, jag har aldrig kokat marmelad, men jag blir så sugen på att försöka när jag läser ditt inlägg. Den ser fantastisk ut!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar solgul och orange färg som lyser upp ert bord när ni serverar marmeladen, det bli som en påhälsning av vår och sommar på samma gång.
    Kram Christina

    SvaraRadera
  6. Nostalgin flödar. Jag minns min mors Hemkonserveringsbok som var flitigt använd. Marmelad är rena lyxen. Man kan ju göra marmelad av nästan allting. Kram

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är. Läcker gul färg.

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!