måndag 27 augusti 2012

Grillad kyckling på burk

När vädret är på detta humör och man helst vill sitta och kura inomhus men samtidigt inte riktigt vill ge upp grillsäsongen kan det vara finurligt att grilla något som tar lång tid. Något som inte behöver passas och vändas hela tiden utan kan ligga där och gosa till sig i sin ensamhet. En fördel med mat som ska grillas länge är också att den hinner dra åt sig riktigt mycket grillsmak medan den blir klara. Och det är när det ska grillas länge som man verkligen känner skillnad mellan kol och gasol. Kolfantast som jag är så gläder jag mig över att skillnaden verkligen finns och inte bara är en känsla som det i ärlighetens namn är vid korvgrillning.

Förutsättningen för långsam grillning är en klotgrill, briketter och en stektermometer.
Briketterna läggs runt kanterna i grillen med botten bar så effekten blir indirekt
Briketterna tänds på och får brinna som vanligt tills glöden är bra
Så är det bara att lägga på det som ska grillas kanske en stek eller en hel kyckling. Jag tar kycklingreceptet nu så kanske steken kommer senare.



Kyckling på burk
Receptet är inspirerat av Grilla av Jon Hansson

En tom läskburk per kyckling fylles med:
3 vitlöksklyftor, hackade
En rejäl knippa salvia
2 dl vitt matlagningsvin
1 dl vatten

2 msk olivolja
2 msk paprikapulver
1-2 tsk chilipulver
salt 
svartpeppar

Blanda olja och kryddor och gnugga in hela kycklingen i blandningen.
Trä kycklingen över burken, stick in en köttermometer i bröstet inställd på 70 grader, ställ ned hela härligheten i grillens mitt, sätt på locket och gör lämpliga tillbehör tills termometern piper och maten är klar.



1 kommentar:

  1. Det ska helt klart vara kolgrill. Allt blir sååå mycket godare då.

    Kram, kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!