onsdag 7 december 2011

Godis

Jag tror jag upplevt något jag aldrig gjort tidigare.
Nämligen brist på sötsug. Min kropp kanske helt enkelt har blivit sockermättad, om det är möjligt.


Men utifall suget skulle komma åter så har jag, Äldste och Mellan gjort lite godis för att det, så att säga ska finnas på lager.


Det har blivit en mjölkchokladpralin med passionstryffel. Skalet tempererade jag och gjöt för att sedan fylla med tryffeln som bestod av:
125g hackad mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
Som kokas upp och hälles över chokladhacket
Tillsätt
1 msk rumsvarmt smör
Och rör tills smeten är blank, tillsätt
Det mixade innehållet i
4 passionsfrukter
Rör runt och låt svalna
Det blir en ganska lös smet som passar bra i gjutna formar.


Vidare har vi gjort polkafudge som vi fann på "Matstugan". Dock tog vi i sann demokratisk anda (en mot två) mjölkchoklad istället för vit choklad, och förloraren (jag) erkänner att det blev gott det med.


Men det som nog får mig ur mitt, inför sötsaker, apatiska tillstånd är nog den Saffranskola jag fann recept på hos "Trattoria". Den är sagolik och då har jag ännu bara slickat på slickepotten. Roligt detta med recept på bloggar, det finns verkligen ett hav med goda idéer att ösa ur och så vet jag ju att de är testade.

2 kommentarer:

  1. Nämen! vad kul att du testade och gillade den :)

    SvaraRadera
  2. Ja, och den är verkligen farligt god. Det finns inte en chans att den här omgången räcker ända till jul. :)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!