onsdag 1 juli 2015

Honung

I julklapp fick mina två äldsta söner samt min far en biodlarkurs. Detta var inte helt taget ur luften eller sprunget ur egoistiska syften då de, i synnerhet sönerna, entusiastiskt talat om att skaffa bin en längre tid. 


Men jag kan väl säga som så att jag absolut inget har emot att ha tillgång till egen honung intet har jag heller emot att ha små rara bin som flyger runt och pollinerar buskar och träd här omkring.


De är för övrigt charmerande att titta på. Så energiska och med benen fulla av pollen när de återvänder till kupan. Jag kan komma på mig själv med att stå där och iaktta dem, uppslukad av deras flit.


Så var det då dags för den första slungningen.
Herrarna lade ut golvpapp på golv och bord för att skydda ifrån mer utbrett kladd.
Behöver jag säga att förväntan fanns i luften?
De for med trädgårdstraktorn och dess vagn ner till kupan och hämtade skattlåda efter skattlåda, for upp till huset och bar in dem med ett litet droppspår genom hemmet som följd.


Mormor var också med och var behjälplig med diverse såsom att skrapa vax av ramarna och hålla en övergripande ordning på de uppsluppna herrarna och deras tillbehör.

Vi var allt förtjusta över det gyllne resultat, som rann ur slunga och sil, allihopa. Det kommer en färdig livsmedelsprodukt direkt, utan kokning eller tillredning av något slag! Bara slunga, sila, röra och tappa på burk


Och medan slungan gjorde sitt jobb fanns tid att sitta ned och vila benen lite och tid för att prata och umgås.
Nu planeras det för avläggare och fler kupor samt diskuteras till vilket pris honungen skall försäljas.

Mor har dock betalat slungan och därmed fått ett muntligt löfte om att få ta den honung som jag behöver framgent. 
Så jag har mitt på det torra med kladdet.

6 kommentarer:

  1. Jag älskar honung, det är så gott! Både till te och matlagning.
    Vad spännande med en egen "honungsodling"!


    SvaraRadera
  2. Så härligt du beskriver er tillverkning. Alla generationer engagerade för samma sak. Där ni bor finns verkligen möjlighet för mycket trevlig sysselsättning. Honung är ju så gott! Är det tro Dunderhonung? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är förvissade om att det är dunderhonung!
      Visst bor vi på ett drömställe och möjligheterna är om inte oändliga så i alla fall tillräckliga ännu.

      Radera
  3. Vad roligt! Jag var också inne på det ett tag, att starta biodling men så fick jag höra att det är ganska tunga lyft som måste göras, så då lade jag ner det eftersom min rygg inte skulle fixa det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att det är tunga lyft. Men vi får väl även ta in honung i vår byteshandel.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!