tisdag 27 mars 2012

Skurna chokladkakor


När jag bakar, bakar jag ofta frysen full av olika sorter, sedan ligger jag lågt ett tag, tills det sinar. Men då är det bäst att börja med en sort som är enkel, god och ger ett rikligt resultat för vid det laget är familjens alla medlemmar lite less på de sorter som erbjudits och kastar sig över den första nya som tillkommer. Ett lämpligt recept för detta ändamål är Skurna chokladkakor, alla älskar dem, de är enkla att göra och det blir många små godbitar av smeten. Ursprunget är hämtat ur Sju sorters kakor och sedan med tiden lite personifierat.

Skurna chokladkakor
 Sätt ugnen på 200 grader
300 g smör, rumsvarmt
3,75 dl strösocker
7,5 dl vetemjöl
6 msk kakao
1,5 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
2 ägg
1 nypa salt
Alla ingredienser rörs ihop
Forma sedan korvar på plåten, ungefär 1,5-2 cm i diameter
Platta till dem lite
Pensla med uppvispat ägg
Strö över pärlsocker
Grädda i ca 12 minuter i mitten av ugnen
Skär dem på snedden medan de är ljumma


Ändbitarna måste omedelbart provsmakas och får drygas ut med mer välartade exemplar.


Ett Eremitspel spelades i största gemenskap när kakfatet var tomt. 
Och resterna av det uppvispade ägget fick styra valet av middagsmat, det hamnade i en Makaronipudding som nu står och puttrar i ugnen, en till kvällen och en till fjällen.

3 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på min blogg, kul att du hittade dit!

    De där chokladkakorna återkallar verkligen barndomsminnen, jag bakade sådana ganska ofta då. Jag kanske ska ta och göra det igen!

    SvaraRadera
  2. Men så goda de där chokladkakorna såg ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de verkligen.
      Vad roligt att du har hittat hit och lämnat en kommentar. Välkommen!

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!