lördag 10 mars 2012

Hemgjord müsli

Då jag ledsnat på stenmüsli så serveras idag egengjord müsli efter mycket funderande. Så här i efterhand kan jag meddela att det myckna funderandet var helt i onödan, det var nämligen inte svårt alls och resultatet blev så bra att jag kan tänka mig att ha müslin som snacks till aftonens underhållning. Övriga familjemedlemmars grad av förtjusning inför detta hypotetiska förslag kan jag dock utan minsta problem föreställa mig, så förslaget kommer nog inte ens att komma upp på agendan. Jag kanske kan äta lite av det i smyg.



Müsli

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda
5 dl rågflingor
5 dl havregryn
100 g hackade nötter eller mandlar av valfri art
1 dl linfrö
2 dl solrosfrö
1 dl kokosflingor
1,5 dl rörsocker
 Rör runt ordentligt

Blanda 2 dl vatten
5 msk neutral olja
Skvätt över blandningen i omgångar och rör emellan
Bred ut alltsammans i en långpanna
Rosta i ugnen 20-30 minuter
Ta ut var 5-7 minut och rör om för jämn rostning
Låt svalna och blanda i valfri mängd och art av hackad, torkad frukt
Jag har aprikos, russin, tranbär och gojibär i ganska stor mängd i min nuvarande variant, men har redan börjat planlägga för nästa sats innehåll.

1 kommentar:

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!