tisdag 13 mars 2012

Ambivalens inför Rödspättan

Ända sedan vi besökte Oceanum i Danmark, och där fick veta att Rödspättan ser ut som en "vanlig" fisk som ung för att sedan sakta omvandlas till en plattfisk, bland annat via att det ena ögat sakta förflyttar sig från ena sidan till den andra, så båda är på samma sida dock oftast inte särskilt symmetriskt placerade, har jag haft lite svårt för just rödspätta. Jag vet att det är fånigt, fånigt att låta helt irrelevanta fakta påverka mina känslor för en god fisk, men jag jobbar emot det. Och det enklaste sättet att tillaga rödspätta, och för övrigt de flesta fiskar, på är i min mening att panera dem lätt, först i ett uppvispat ägg och sedan ned i ströbröd blandat med salt och peppar för att sedan steka den i mycket smör, på medelvärme.


Att sedan servera dem med kokt potatis, lättkokta grönsaker och en kall sås, i detta fall gjorde jag en Remouladsås.
Snabbt och gott (om jag undviker att tänka på ögat)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!