tisdag 13 mars 2012

Krukor av tidningspapper

Då de miniväxthus jag efter viss ansträngning lyckades lokalisera var i ett sådant skick att jag inte kan tyda vad de senast använts till, dock kan jag sluta mig till att det då inte var odling,



så fick jag ta tag i saken och göra egna miniväxthus. 
Jag visade i ett tidigare inlägg bilder på några tidningspapperskrukor som jag sedan fått lite frågor om hur man gör. Och eftersom det är så roligt att få frågor på något så kanske jag överreagerade en aning men här kommer nu en hel rad med bilder på hur jag gjort dessa. 


Mittarket i en tidning rivs försiktig loss


Och viks dubbelt, nu är det alltså fyra blad tjockt.


Sedan rullas pappret stramt runt en liten petflaska, eller dylikt, med den vikna kanten uppåt och ca tre centimeter av den andra sidan nedanför flaskans kant.


När hela pappret är rullat vikes botten in med början vid skarven


För att sedan fortsätta vikandet runt om hela bottnen och slutligen trycka in botten en liten aning för en slags låsning.


Därefter ställde jag krukorna i en övergiven lekback från IKEA.
Fyllde krukorna med två tredjedelar plantjord och en tredjedel såjord överst, i hopp om att slippa plantera om de små plantorna när fröna kommit så långt.


Sedan fick fröna komma på plats i jorden.
Backarna plastde jag över med gladpack
Och de placerades bakom mormorsoffans höga rygg där de nu står lite gömda i väntan på grodd.

2 kommentarer:

  1. Bra tips! Och så himla söta! Vet inte varför jag har sådan förkärlek för tidningspapper men det är himla snyggt!

    SvaraRadera
  2. Så himla bra tips! I senaste numret av 101 idéer hade dom gjort såna tidningspappersrullar, och jag tänkte själv göra några när det är dags för mig att så. Har även hamstrat några toapappersrullar att använda. I tidningen hade de planterat ner hela pappersrullen i syfte att pappret skulle förmultna men det skippar jag nog... eller vad tror du?

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!