torsdag 1 mars 2012

Ett litet lunchtips

Tips på mat som går snabbt att tillaga och är lätta att variera utifrån vad som råkar finnas hemma tror jag inte att man kan få för många av. När man står där och stirrar in i kylskåpet och det inte går att få något samband mellan de saker som för tillfället huserar där inne. Då är det bra att ha några "Man-tager-vad-man-haver-recept" att ta till. Här kommer en snabb variant ifrån min receptpärm, men som numera även finns lagrad i min minnesbank:

Pasta med Bacon- och grönsakssås
4-6 portioner
Pasta
200-300 g Bacon (eller skinka, överbliven stek etc)
1 purjolök (schalottenlök, rödlök etc)
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
7-8 champinjoner 
(eller fler paprikor av olika färg, körsbärstomater, broccoli etc)
250 g Creme Fraiche

Stek baconet knaprigt, låt rinna av på hushållspapper
Sätt under tiden på pastavattnet och koka pastan
Strimla purjon och hacka vitlöken
Skär grönsakerna i mindre bitar
När baconet är färdigstekt, lägg i grönsakerna och fräs på lite försiktigt
Blanda i Creme Fraice smaka av med salt och peppar
Blanda i såsen i den färdiga, avrunna pastan
Servera med parmesanost.


1 kommentar:

  1. Vill du vara med på dagens största bloggtävling för oiidesign.se, maila mig på henrik@oiidesign.se för mer information! Lycka till!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!