torsdag 8 mars 2012

Ojämställda mediciner



Internationella kvinnodagens förmiddag har jag spenderat med att åhöra en rad, alldeles för korta, föredragningar om "Genusperspektivet vid drogmissbruk och respons mot läkemedel" arrangerat av U-fold. 
Oerhört intressant, och oerhört skrämmande!

Att läkemedelsbranchen valt bort kvinnor i sina studier, har jag känt till så där i allmänhet, men tack vare en mycket engagerande herre, Alan Gintzler, från New York fördjupade sig mina kunskaper en aning ytterligare. Jag måste medge att både min engelska och mina kunskaper inom detta område har sina brister men jag fick med mig en hel del trots allt. 

På grund av kvinnors hormoncykler, över månad och år, så är det svårare att göra studier på oss. För fullgoda resultat behöver man testa på honor, om det är råttor, och kvinnor, om det är människor, i alla stadier vilket resulterar i tre gånger så många testpersoner och därmed tre gånger så dyra studier. Detta är alltså orsaken till att man valt bort kvinnor. Man är således medveten om att det är svårt att göra studier på kvinnor och ändå så har man antagit att resultaten, gjorda på män, är överförbara på kvinnor. Att halva jordens befolkning inte ska få läkemedel anpassade efter sina behov ansåg han vara omoraliskt, och jag kan inte annat än att hålla med.

Gintzler hade fokuserat på smärtbehandling, och då i första hand med hjälp av morfin. Han började med att visa hur kvinnors smärttålighet accelererar, hormonstyrt, under en graviditet, för att efter förlossning dala till normala nivåer igen. Fascinerande! 

Vad han såg i sina studier var att morfinet blockerade receptorer, som gör att vi känner smärta. När en ytterligare substans tillsattes, som gav ökad smärtlindring på män, eliminerades hela smärtlindringseffekten hos kvinnor och de fick ondare. En annan studie visade att en verksam substans  mot cancer slår ut den smärtlindrande substansen som vanligen ges i kombination, hos kvinnor men ej hos män. De tillförda substanserna reagerar kemiskt olika med österogen och testosteron, därav skillnaderna. Vidare skiljer sig mäns och kvinnors endorfiner åt och detta påverkar också tillsatta substansers effekt. Det finns andra substanser som har motsatt effekt, som verkar smärtstillande på kvinnor men orsakar mer smärta hos män tex Nalbuphine. Dessa studier kan även ge en ledtråd om varför mäns och kvinnors missbruksproblem ofta tar sig olika uttryck.

Slutsats: Det är omöjligt att få hela bilden genom att bara studera män då kvinnor och män är väldigt olika konstruerade. Alla har rätt till den bästa möjliga vården oavsett kön.

Detta och mycket mer handlade dagen om. Mycket som jag ska fortsätt fundera på och kanske återkomma till även här.

2 kommentarer:

  1. Wow,vad intressant... låter som nåt jag skulle vilja gå på oxå!

    SvaraRadera
  2. Jag säger detsamma som Ann Iren, fast över tre år senare. Mycket intressant!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!