fredag 30 mars 2012

Ingefärskryddad Skinkstek

Jag gillar verkligen den där kyldisken på affären med varor i som har lite kort datum. Dels för att det är billigare, som skinksteken jag hittade häromdagen, bättre i vissa fall, som ost vilka bara blir bättre med längre lagring och för att det gör att jag testa nya grejer jag annars inte skulle köpt, som bläckfiskravioli, vilket i och för sig inte var någon höjdare, men det var roligt att testa.



Den där skinksteken blev vår middag igår och då jag tycker fläskkött är så gott i kombination med ingefära och lite honung, så det var vad det fick bli. Jag gned in hela steken i salt, nymald svartpeppar och rejält med mald ingefära. Satte i en köttermometer i mitten av biten, lade den i en ugnsfast form och så in i ugnens nedre del på 175 grader tills köttets innertemperatur var på 75-80 grader, det tog ungefär 1,5 timmar. När det återstod några grader ringlade jag över lite honung och så in igen. 
Smidigt är bara förnamnet. 
Vi åt steken med kokt potatis, morötter, en brunsås och gelé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!