torsdag 9 maj 2013

Sparris och Mintchokladfondant på tu man hand

Vi har allt små resanden till barn. Nu när skolloven står i det närmaste som spön i backen.
Detta lov fyller den käre kusinen på västkusten år. Då vi varit lediga hela förra veckan syntes ingen möjlighet för föräldrarna att ta ledigt även denna fredag men morföräldrarna kom till undsättning med det gentila erbjudandet att ta med gossarna redan onsdageftermiddag, ner till sommarstugan i Småland för att sedan fara på det efterlängtade kalaset. Så här är vi nu, maken och jag, i ensamhet.

Jag är av den övertygelsen att det är bra att ha tid tillsammans bara som par, i teorin i alla fall. Men så förskräckligt tomt och tyst det är! Jag ska inte sticka under stol med att jag på intet sätt ser fram emot den dag pojkarna på riktigt kommer att lämna boet.

Nu var det bara att på bästa sätt ta tillvara på denna ensamtid. Jag började eftermiddagen med att lägga ut fårskinn på trädgårdssoffan och lurade allt till där i solen i väntan på makens hemkomst. En mycket lat eftermiddagssyssla, men behaglig. Lite tvätt, disk och ogräsrensning hanns med det också, är väl bäst att tillägga. Dagen var så ljuvligt solig, fågelkvittrig och vårblommig och ideligen kom grannbarn och frågade efter mina söner med nekande svar som resultat.

Aftonen fick ju mysas till lite extra med det absolut bästa som finns till buds just nu:
Sparris!


Så här på vårkanten hittar vi alla tänkbara tillfällen att äta dessa godsaker. De funkar att grilla, koka, varm, kalla, hemma, på picknick, ja, möjligheterna är oändliga. Denna afton serverades de kokta i tre minuter med en god olivolja och flingsalt på.


Och till det lite småplock och Parmaskinka med Balsamico och riven Parmesanost samt filmen En oväntad vänskap. Vilken helt underbar film!


Och naturligtvis en smarrig efterrätt som avslutning. Jag gjorde:

Mintchokladfondant, blott tre stycken

100 g smör
100 g Mintchoklad
Smält smöret och rör ned chokladen tills det är en jämn smet

2 ägg
1 dl strösocker
Rör ihop tills sockret löst upp sig
Häll ned chokladen i detta

0,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
Sikta ned i smeten och rör ihop
Häll upp i lämpliga formar och grädda i 150 grader i 13-15 minuter
Servera med en god vaniljglass

Nu blir det mer mat. Jag ska gå och servera den ännu sovande maken frukost på sängen.

1 kommentar:

  1. Jamen, jag dööör så gott! Förståår hur du menar, lugnt och skönt i fem minuter och sedan tooooomt... Men visst är det fint att man som par får lite tid tillsammans för det hör ju inte till vanligheterna... Så försök att njut istället och passa på att eftermiddagslura på de där skinnfällarna, för innan du anar är buspojkarna tillbaka! :)

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!