lördag 11 maj 2013

Carbonara med Sparris

Det hör inte till vanligheterna att jag hittar matinspiration i tidningen Vi i villa. Men i senaste numret gjorde jag det. Och gissa varför? Jo, det var ju sparris med på bilden. En Carbonara med Sparris i. Inte illa tänkte jag. Snabb mat som passar bra en trädgårdsjobbardag, och så med sparris i.


Carbonara med Sparris
ca 6 portioner

280 g bacon, skuret i bitar
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackad
Gör i ordning och lägg i en stekgryta

500 g sparris, skuren i bitar

4 ägg
1,5 dl grädde
100 g riven parmesanost
 2 pressade vitlöksklyftor
Salt och svartpeppar
Vispa ihop i en skål och ställ åt sidan

400 g pasta
Koka enligt anvisningen minus någon minut

Fräs på Baconhacket under omrörning tills det har blivit knaprigt
Tillsätt då sparrisen och låt fräsa med 2-3 minuter
Tillsätt den kokta pastan och
Blanda runt
När matens temperatur är under 70 grader tillsätts äggblandningen
Om det är varmare koagulerar ägget och det blir små klumpar vilka inte gör något för smaken men för utseendet.
Blanda ordentligt
Riv över generöst med parmesanost, mortla svartpeppar över och servera.

2 kommentarer:

  1. Å vad gott! Måste jag laga till någon dag!

    SvaraRadera
  2. Du gillar sparris, alltså? Det gör jag med! Förra året fick jag smaka grillad sparris för första gången, kära nån vad gott det var!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!