söndag 19 maj 2013

Ljuvliga natt

Gästerna har gått hem. Barnen sover tidigt efter en rolig och fullspäckad helg med sena kvällar. Maken är sysselsatt med något, kan ha hört något om hockey. Själv tog jag en liten ytte, pytte gnutta till av desserten, Smälta rabarber, och gick ut i den ljumma trädgården.

Och här sitter jag ännu, trots att fågelsången tystnat och mörkret fallit, så förmår jag inte lämna detta mörka paradis, så uppfyllt av dofter ifrån alla vita blommor som pryder såväl fågel, fisk som mitt i mellan. Jag överväger att smyga in efter sovsäcken och spendera hela natten ute.

Hela kroppen fylls nämligen sv en sådan obändlig längtan efter just detta, ljumma kvällar. Dessvärre vet jag att jag skulle få bannor imorgon om jag begick premiär allena. Samma längtan, och vana med för den delen, har gått i arv.

Det blir nog till att nöja sig med att slå upp fönstret på vid gavel och njuta vårnatten vidare där inunder.

7 kommentarer:

  1. Hänryckning även när mörkret faller, fastän det inte faller så mörkt just nu. Jag satt också på kökstrappan vid midnatt och bara var, lyssnade och tog in Alltet.

    Ha en god måndag!

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart med dessa stunder, hoppas det blir många av dem!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  3. Håller med... Helmysigt med dessa ljumma kvällar och man blir så lycklig att man inte vill gå in för allt i världen!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen helt underbart. Här hemma står sovrumsfönstret på vid gavel om natten så vi vaknar till fågelsång. Inte dumt alls! Kramar Liza

    SvaraRadera
  5. DEt är ljuvligt den här tiden och härligt att kunna sitta ute även sen det är mörkt. Men att sova ute skulle jag aldrig våga. Jag är en fegis. Men sovrumsfönstret har jag öppet året om, så jag är kanske bara halvfeg. Kram

    SvaraRadera
  6. Jag älskar att ligga ute hela nätter när jag varit på semester. Titta på stjärnor. Lyssna på ljud. Känna dofter och ljumma vindar. Tyvärr har vi inte det så ofta i Sverige. Men när det varit tropiska nätter har vi passat på genom åren. Då känner man verkligen att man lever och vill stanna tiden.

    SvaraRadera
  7. De här majkvällarna är verkligen magiska!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!