fredag 10 maj 2013

Om ett bad


Det här med att bada har aldrig varit min grej riktigt. Inte för att jag inte har velat utan snarare för att det har gjort så ont. Saken är nämligen som sådan att jag sedan barnaben lidit ganska ordentligt av eksem. Mer ibland och mindre ibland. Efter att Mellan föddes var det i sanning en merperiod. 

Då jag av min moster brukar få tidningen Land, satt jag en gång och bläddrade i ett nummer och fann en liten, pytteliten notis om att en ny substans, verksam mot just Atopiskt eksem uppfunnits. Jag bokade genast tid på stadens hudmottagning och blev efter en ifrån mig kraftfull övertalningskampanj, den första i länet som fick denna Protopic utskriven. Det hjälpte avsevärt.

Trots detta har bad torkat ut min hud så pass att det smärtar. Sjövatten går bättre än klorvatten men min tub med mjukgörande är aldrig långt bort ifrån mig i sådana stunder. Att bada badkar har varit något jag suktat efter men ändå inte funnit värt priset. Men så fick jag vid en födelsedag tre badmojänger av min kära kusin. Det var inte badbomber utan såg mer ut som stora chokladpraliner, och det var inte så långt ifrån vad det egentligen var. Nämligen kakaosmör med lite mer ingredienser såsom lavendel och rosenknoppar i. De låg länge i sin ask utan att jag vågade försöka mig på att använda dem. Tills en kall vinterdag när promenaden blivit längre än vad som varit avsett och kroppen kallare än behagligt, då tog jag chansen/risken.

Badet blev en ljuvlig upplevelse med doft av lavendel och ingen smärta i mitt skinn. Döm om min förvåning när jag sedan klev upp och fann att huden var mjukare än före badet och så förblev i flera dagar. De andra två badmojängerna användes de också och sedan började sökandet efter fler. Det fanns inte att uppbåda. Maken min har sökt med ljus och lykta helt utan resultat. Och mitt liv återgick till att bli badlöst.

Sisådär ett halvår senare satt en kollega på en fikarast och talade sig varm för att övertyga de andra om det förträffliga i en produkt hon testat och som nu var på extrapris på en webbshop. När jag kom in för att förena mig med dem utbrast hon:
Hanna, har du testat kakaosmör?

Om jag hade! Och om jag ville göra det igen!
Det var denna gång inte gjutet till söta pralinformar med lavendel och rosenknoppar i utan mer i ojämna, lite ruffiga bitar. På förpackningen står det att man kan använda det till allt ifrån att göra sin egen Raw-choklad, Smoothie eller smälta och blanda ned i sin hudkräm. Det står dock inte att man kan ta en liten, liten bit och lägga i hett vatten och på så sätt förvandla sitt bad till den allra härligaste hudvården. Men det går alldeles utmärkt. Och lavendel och rosenknoppar kan man ju tillsätta alldeles efter behag och tillgång.

Om någon blir intresserad så finns länken till kakaosmöret här.

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker ladugårdsklänning och såå underbart att du har hittat något som hjälper mot din torra hud! Det är hemskt att vara torr och kan inte ens tänka mig vad du måste ha lidit under åren... Tänk att kakaosmör skulle vara melodin! :)

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Det är rätt vanligt med torr hud. Hoppas att du kan njuta flera gånger av bad nu. Lavendeldoft är underbart. Varje gång vi flyttat har vi sett till att plantera den växten.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  3. Tänk vad ofta det naturliga är svaret på våra frågor. Kakaosmör, vem hade kunnat gissa det? Jag är en torris men har hittat mycket hjälp i mandelolja (från Apoteket), kokosolja (Kung Markattas, finns i mataffären) och aloe vera (från min egen planta). Fast ibland kan jag inte låta bli kortisonsalvan, det ska erkännas.

    Skönt att du hittat - och hittat tillbaka - till någonting som funkar.

    Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!