måndag 13 maj 2013

Pensionsförvaltning

Ni som följt bloggen ett tag, ett år eller mer sisådär, kanske minns att jag ojade mig över min pension för ganska precis ett år sedan. Misstänkte att jag skulle bli en mager gammal dam.

Saken är som sådan att jag arbetade och stretade som kassörska under hela min gymnasietid, avstod en hel massa roligheter varannan helg och alla lov. Men kunde å andra sidan unna mig en hel del andra roligheter för lönen. Lite pension trodde jag nog att jag tjänade ihop också, så jag skulle kunna roa mig även i framtiden. Så var också fallet.

Dock har mina pensionsbesked varit allt annat än betryggande. Trots att jag några år senare bättrade på just denna tjänstepension med ytterligare kassaarbete under min fortsatta studietid. 


I min mening har man gjort ett uselt jobb om ens faktiska profession är att förvalta pengar, i akt och mening att de ska förökas, men det visar sig att man 14 år, efter den sista intjänade kronan, har  förslösat precis hela summan.
Och dessutom tagit betalt för det!
Enligt min erfarenhet av börshandel och oerfarenhet men dock viss kunskap om fondförvaltning så är slutsatsen att detta är uselt jobbat av Fora!



Dock var det ju gentilt att de nöjde sig med blotta 9 riksdaler detta år. Att jag inte blev återbetalningsskyldig trots allt för Foras eminenta förvaltarskap.

3 kommentarer:

  1. Jag tar mig för pannan!
    Tur att du är bra på att laga mat av både det ena och det andra...;) för den pensionen blir du inte fet på.

    Jag gissar att dina jobb som du hade under studietiden inte inbringade pension över huvudtaget
    När man är ung ramlar man ofta mellan stolarna, helt lagligt, när det gäller just pension. Helt beroende på antalet timmar man jobbar i veckan eller i månaden kan arbetsgivaren "justera" det hela så hen slipper betala in pension. Åtminstone här vet jag att åldern spelar roll och antalet jobbtimmar. Jag tror att det handlar om ca 20 timmar i månaden. Jobbar man över det timantalet blir man pensionsberättigad, men annars inte. Nu kan det vara annorlunda, men jag har också ramlat emellan stolar på det sättet när jag var yngre och bara gjorde några inhoppsjobb nu och då.

    Antagligen har ni ett annat system i Sverige, men jag kan tänka mig att det ändå är ganska lika som vårt.
    Otroligt att man dessutom kan bli återbetalningsskyldig. Ibland saknas det vett och sunt förnuft.

    SvaraRadera
  2. Ja, man blir verkligen inte rik på pengar när man blir pensionär. Jag jobbade på dagis innan mina barn föddes och sen valde jag att stanna hemma ganska många år. Det värdesattes inte alls. Hade jag däremot lämnat min egna barn på dagis och själv gått till ett annat dagis och jobbat så var det mer värt. Ingen rim och reson alls! Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart fint hus ni har och härligt med mysfika i solen! Men det här med dina pensionspengar! WHAT???
    Hur kan det bli så??? Fattar ingenting... Kan man bli skyldig pengar? Verkar ju skandallöst! Du måste kanske byta? Jag har nollkoll på sådant där och orkar inte sätta mig in i det. Kanske måste man göra det nu...

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!