tisdag 7 maj 2013

Matvetesallad med vitlöksvinägrett och ölkorv


Tänk så förunderligt det är detta med mat, väder och hunger. Med ens det blir varmare i luften tappas allt sug på grytor och tyngre mat bort någonstans och ersätts av en lust till sådan mat man inte hugnat efter på många månader.

Äldste kom till mig på jobbet idag, efter att han slutat skolan för dagen. Vi skulle fara till Fäboden för att proviantera hönsfoder. På vägen dit stannade vi till vid en matlada för proviantering även av människoföda. Men hur vi än gick där och fantiserade var det inte mycket som smakade oss ens i fantasin. Och ingen matlagarlust infann sig heller.

Lösningen fick bli en matvetesallad, något så infernalisk god och lättlagad en härlig varm vårdag.

Jag började med att göra en vinägrett på 
Röd balsamvinäger, 
olivolja, 
2 hackade vitlöksklyftor, 
salt och peppar 
som fick stå och dra sig medan 
Matvete för fyra personer kokades.
När det kokat klart hällde jag över vinägretten och blandade runt ordentligt.
Därefter tillsattes, skurna i lagom stora bitar
Avocado
Paprika
Sojabönor
Morotsstrimlor
Ruccola
Ölkorv 
Fetaost

Det är mat som slinker ned i alla magar det, även när leklusten spritter i de små benen och de stora vill sitta och förgyllas av solen i lat stillhet.

4 kommentarer:

  1. Matvete och bulgur är stora favoriter här. Vi stora äter det helst i salladsform, medan Lillen fortfarande föredrar det som bilaga tillsammans med grönsaker. Kanske kommer kärleken till sallad senare i livet. :-)

    Hoppas det varma väder fortsätter!

    Kram,
    Constanze

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut! Nu fick jag också lust till en matvetesallad med primörer ur trädgården. Där passar säkert litet kirskål också.

    SvaraRadera
  3. Måste jag prova och ser jättegott ut också! Du har så rätt, en helt annan meny blir man sugen på nu när värmen och våren kommer! Tack för tipset!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig om att all tyngre mat går bort så fort det blir varmare. Så tack för receptet. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!