tisdag 14 maj 2013

Grannar och Nässelsoppa

Vi bor ju inte helt ödsligt, även att vi bor lite på landet. Vi bor längs en liten grusväg med ett tjugotal hus. De allra flesta av våra grannar är väldigt trevliga. Det är faktiskt svårt att tänka sig bättre grannar i det stora flertalet av hus. Dock finns ju alltid undantag som bekräftar regeln och ett sådant undantag kontaktade oss häromdagen. Nu ska jag inte vara allt för hård, de har många goda sidor också, men de meddelade att de inte vill ha en tupp galandes under sin semester då de ansåg att detta helt skulle ruinera ledigheten. Lagen är hård på detta område. Vi måste dessvärre göra oss av med Äldstes vackra, keliga, egenhändigt framkläckta Yo-Yo. Sorgen är stor. Och förlåtelsen är väldigt avlägsen.


Tack och lov har vi som sagt underbara grannar också. Medkännande människor både vad gäller tuppen och mitt nässelbehov, då hönorna äter upp alla våra, fick jag fritt tillträde till grannens trädgård och deras nässelstånd.


Det blev en riktig lyxmiddag!
Nässelsoppa med pocherat ägg.
Det gick nästan att se hur vitaminer och andra nyttigheter satt i knäet på varandra och trängdes. Och även att det inte tröstade så lenade det nog lite i alla fall i sorgset pojkhjärta.


Ett härligt, nybakat Dinkelbröd till det och festen var fullbordad.
Vetskapen om att en portion kostade tre-fyra kronor tilltalade dessutom min småländska själ. Och med tanke på förra inlägget så är det väl bäst att jag börjar öva. Nej, jag skojar lite. Det blir nog inte så illa. Jag kan lugna alla som oroat sig för min ålderdom att jag haft andra pensionslösningar parallellt med denna, och de förvaltarna sköter sig betydligt bättre.


10 kommentarer:

  1. Åååå, det är så tråkigt med surisar till grannar. Vi har tyvärr också ett par. Vi som nog aldrig bråkat med någon och inte är det minsta konfliktsökande har verkligen tänt till på dessa. Som tur är är verkligen ALLA andra vi träffat i byn helt tvärtom och supersnälla. Så vi har helt enkelt bara bestämt oss för att skratta varje gång de kommer med nya dumheter. Förstår att det är svårt när det gäller en sådan sak som tuppen men låt dem inte stjäla för mycket energi. Inte värt det!

    SvaraRadera
  2. Verkligen tråkigt med sura grannar. Vi har några av den sorten också och oftast går det ju bra bara att undvika dem. Blir dock ledsen över att läsa om er tupp, hur stort problem kan det vara? Härligt med nässelsoppa dock, längtar efter att nässlorna är redo att plockas här hemma. Liza

    SvaraRadera
  3. Åh fy fan för tjuriga människor! Jag var tvungen att ta bort min katt för att en granne klagade, och sen fick jag plocka upp hundskit som inte tillhörde min hund!
    Men ditt dinkelbröd ser förgrömmat gått ut i alla fall :)

    SvaraRadera
  4. Det gör ont i hjärtat att höra om en sådan småsint elakhet!
    Tur då att det finns vänlighetsgrannar som kan trösta åtminstone lite grand...
    Stor kram

    SvaraRadera
  5. Skönt att läsa att du klarar dig bättre på andra vägar ;)
    Så du slipper bli en smal, arm pensionär...
    Såå synd på er tupp :( vad galna grannar det finns...hur kan nåt sånt störa?! Varför bor man då på landet?
    Nu gör du mig verkligen nyfiken på nässelsoppa! Törs man skriva att man aldrig provat? Gör nog slag i saken snart :)
    Kram Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  6. Det är bara så typiskt att det finns såna människor som retar sig på en tupp som galer lite då och då! Själv tycker jag bara det är mysigt. Vi har två tuppar och närmaste grannarna tycker bara det är härligt att höra dem, tack och lov.
    Dinkelbrödet, har du ett bra recept?
    Kram
    //bara Anna
    Annacecar.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att ni går hela familjen förbi huset och låter som ett gäng tuppar varje morgon. Helst en timme innan Yo-YO brukar köra sina morgonpass. Varför inte bjuda med alla de snälla grannarna. Tuppen ska räddas.
    Jag har aldrig testat nässelsoppa. Låter både taggigt och nyttigt. Dinkelbröd är smaskens. Man känner sig supernyttig när man äter det.
    Det är trist att det alltid ska finnas en enda granne som utmärker sig. Kan de inte stoppa i öronproppar eller låta håret växa vilt. :)

    SvaraRadera
  8. Trist med tuppen/fågeln?. Men tur du har snälla grannar också. Nässelsoppa ska mina barn få göra på scouterna nästa vecka. De har tjatat om det ett par gånger. Själv har jag aldrig smakat ;-)

    Tänkte fråga om lite hjälp. Jag och min dotter kan vinna en resa till Legoland. Det skulle betyda så mycket om du ville rösta på oss och hjälpa oss vinna. Vi behöver vara inom de 10 första placeringarna. Du röstar här: http://bloggbussen.bloggportalen.se/top-list på Lottizdays Fotograferande fyrabarnsmamma genom att klick på +1 till höger om vårat namn. Har även skrivit inlägg i min blogg där man kan rösta via http://lottizdays.blogg.se/2013/may/deppade-ihop-gjorde-det-jag-behovde-och-nu-maste-jag-ta-till-fight-2.html Det skulle betyda oerhört mycket om du vill hjälpa oss och gärna be de i din närhet att rösta. Röstningen pågår till imorgon 16 maj kl. 23.59. Tack på förhand.

    SvaraRadera
  9. Så småsint! Hur i all världen klarade folk som bodde på landet sig förr. Där hade väl alla tuppar, och jag gissar att alla inte var döva eller hörselskadade. Nog finns det annat som kan irritera en morgon än ett kuckeliku. Jag gillar Bosses förslag och jag går gärna med i den demonstrationen. Nässelsoppan ser jättegod ut. Jag måste nog se till att smaka det nån gång för alla lovordar rätten. Ha en fin pingst.

    SvaraRadera
  10. Men åh...
    Ibland tänker jag att man visst inte måste förlåta allt. Nej, sanna mina ord, det finns saker som gör för ont och som är för svåra att förstå för att kunna förlåta. Det behöver ju inte betyda motsatsen, att man ständigt bär på ett agg...
    Kan ni inte hyra ut tuppen de veckor grannen har semester? Till någon vänlig själ med hönsgård tänker jag. För övrigt tänker jag att det är en väldigt inskränkt granne som inte står ut med hemtrevligt galande. Hur mycket kan det störa liksom?
    Bodde jag närmre skulle jag lånat er tupp över sommaren - och jag hade njutit av varje kuckeliku.
    Kram

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!