söndag 5 maj 2013

Giverny

I fredags morse lämnade vi så vår Parislägenhet och styrde kosan västerut, mot Normandie. 


Den franska landsbygden är så betagande att jag i alla fall temporärt funderade över vår bosättningsort och om den kanske borde bytas.


Vackert så man måste stanna och bara beskåda och beundra är det i vilket fall både här och där.


Vårt första mål var Giverny och Claude Monets hem. Hans rosa och gröna hus omgiven av den trädgård han  planterade och så ofta målade av. Det var som en dröm, trots att det var tidigt på säsongen och inte i sin fulla prakt.


Min alldeles egna bukett omgiven av all denna skönhet.


Nu följer en hel del blombilder, både för att det var så oerhört vackert men också för att jag åter har tillgång till dator och nät så att jag kan delge bilder ifrån min kamera istället för endast ifrån mobilen.


Rabatter i sprakande och skiftande färger vart man än vände sig


Den ena vackrare än den andra.


Och överallt hördes Oh! Ah! ... ifrån våra medbesökare i trädgården.


Min lilla uttalade impressionist på Den japanska bron. 


Den så ofta avbildade ekan. Man kan riktigt se hur han fick sin inspiration att måla både speglingar på vattnet och sjögräset där inunder.


Begrundan under pilarna.


Näckrosorna hade inte på långt när slagit ut ännu. Dem fick vi blott föreställa oss.


Huset skymtar där i bakgrunden. 


Ekan ifrån ett annat håll. (Jag vet att det är många bilder och ändå så har jag gallrat hårt kan jag lova.)


Min entusiasm höll i sig lite längre än gossarnas. Men de hade tålamod med sin mor.


Bara en vacker tulpan.


I boningshuset fick tyvärr inga bilder tas. All konst hängde som på Monets tid, det var dock bara reproduktioner då de äkta tavlorna numera befinner sig på olika museum. En fantastisk upplevelse var det dock att traska runt därinne. 
Och husets kök skulle jag inte säga nej till! 
När man sedan klev ut igen möttes man av ovanstående åsyn. Tänk att ha den att stiga ut till på morgonen. Kan det bli annat än en bra dag då?


Efter att vi tittat på all denna skönhet for vi en liten bit ned till Seines strand för att intaga vår medhavda lunch. Det blev en härlig stund i livet.

8 kommentarer:

  1. Tack Hanna!
    Det är ingen överdrift alls att säga att du har gjort min dag!
    Med fin familjebukett och allt det vackra ni har till förfogande just nu så säger jag bara tack igen!
    God fortsättning på resan!

    SvaraRadera
  2. Det är många år sen jag var i Giverny, men nu tog du mig dit igen. Underbara bilder!! Det kan aldrig bli för många. Ha en fortsatt trevlig resa. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag måste också tacka för allt du bjudit på från er resa! Älskade verkligen Monetträdgården när jag var där för tusen år sedan och nu fick jag uppleva en bit av den igen! Hoppas hemresan gått bra! Ni verkar ha haft det fantastiskt! Stor kram / K

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk resa Hanna! Jag skulle också vilja åka till Monets trädgård :) Stor kram!

    SvaraRadera
  5. Åh, jag älskar Monets trädgård, var där för flera år sedan.

    Jag har precis räknat ut att vi kanske gick förbi varandra någonstans under Eifeltornet, vi var nämligen där samma dag!!!

    SvaraRadera
  6. Ååå....nu är jag riktigt avis!! Vill också dit :)

    SvaraRadera
  7. Vilka bilder. Den trädgården skulle jag velat se i verkligheten. Jag är mycket svag för C Monet.

    SvaraRadera
  8. så vackert på alla de sätt! dit vill jag ta min familj en dag. ska visa barnen bilderna strax när de kommer hem från skolan :) ha en bra vecka/Magdis

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!