onsdag 25 april 2012

Tortilla som mellanmål


Idag insåg jag att det skulle vara stört omöjligt att få gossarna att lämna hönorna för att gå in och äta mellanmål, ja till och med att få dem att sitta något så när vid ett bord var uteslutet. De kröp omkring vid hönshuset för att locka ut skrajsna nykomlingar som tagit sin tillflykt under sagda hus, de satt på stenar och gosade med hönor, de cyklade med hönor, de övade hönorna i var de bodde ...  Utan konkurrens har det varit hönorna som stått i centrum idag.

Mellanmålet blev därmed något som smidigt kan slinka med en hjälpligt tvättad barnahand så där i förbifarten. Några Tortillabröd fanns kvar i frysen, om recept önskas så finns det annars fungerar det utmärkt med köpta också. På dessa skivade jag avocado, kryddade rikligt med citronpeppar, strödde över solroskärnor och massor av Västerbottenost, sedan på med ytterligare en Tortilla. Hela härligheten lägges sedan i en torr stekpanna. Stek på en stund på ganska hög värme, tryck gärna med en stekspade ibland så det riktigt gojsar ihop sig. Den stora övningen kommer när det är dags att vända, men det går. Stek en stund på den sidan också så osten smälter och allt blir varmt. 
Skär upp i lämpliga bitar, tag och ät när du går förbi fatet.

5 kommentarer:

  1. Åh, jag såg också blåsippor igår. Det gjorde mig så glad.

    SvaraRadera
  2. Fast nu hamnade kommentaren på fel inlägg. Haha. Sorry.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går så bra här med! :)
      De är ljuvliga de små blå.

      Radera
  3. Jag ska absolut prova det här perfekta mellanmålet. Vi kanske kan lägga dem i stekpannan över vår eldstad ute till och med, det verkar mysigt :) Avocado är ju gott till allt!

    SvaraRadera
  4. Mm gott! Perfekt picnickmat :)

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!