söndag 15 april 2012

Pasta med morots- och zucciniband

Söndagar medför ofrånkomligen ett litet middagsbestyr. Efter Gudstjänst, fika till trots, är alla vrålhungriga, omedelbart vi hemkomst. Då gäller det att få ihop något snabbt men samtidigt lite trevligt och en sådan variant är:


Pasta med morots- och zucciniband
4-6 port
2 msk sesamfrö
6 msk riven smakrik ost, 
jag tog Västerbottenost denna gång men parmesan är delikat det med.
2 vitlöksklyftor
2-4 morötter beroende på storlek
2 zuccini
olivolja
salt, peppar och oregano

1,5 gånger så mycket pasta du normalt kokar till tex köttfärssås

Börja med att rosta sesamfröna i en ren och torr stekpanna, tills de blivit ljust bruna. Det är bra att röra om allt emellanåt. Häll över dem i en liten skål.
Riv osten så den är klar.
Sätt på pastavatten
Med hjälp av en potatisskalare hyvlar du morötter och zuccini till långa band.
Finhacka vitlöksklyftorna
När pastan kokat halva tiden är det lämpligt att börja fräsa på vitlökshacket lite lätt
Blanda i morötter och zuccini
Låt allt bli varmt
Krydda och blanda med den avrunna pastan
Blanda i osten och sesamfröna
Servera till ett gott bröd.




Maken slog på stort och serverade vatten med limeskivor i.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det ser "tättegott" ut :)
    Den skall jag försöka mig på någon dag!
    Vilken urmysig blogg du har!

    //Jessica

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!