lördag 21 april 2012

Fläskkotletter i Ingefärs- och honungssås

För länge, länge sedan, under min gymnasietid, jobbade jag extra på en Ica-butik. Just på denna butik hade det förhandlats fram en överenskommelse att de anställda endast fick ta en halvtimmes lunchrast på lördagar och söndagar, emot den vanliga timmen på vardagar. Som kompensation för detta skulle en av kassörskorna laga lunch, så att var och en kunde gå in och ta sig mat och äta utan så mycket krångel. Denna kassörska var allt som oftast jag. En bra deal för alla inblandade då de flesta skydde detta uppdrag som pesten medan jag tyckte det var långt mycket roligare att laga mat och byta av de andra, än att sitta hela tiden i kassan.

Kruxet i kråksången var dock att maten behövde vara varm under några timmar och ändå vara god även för den siste. Med tiden, och via några väl beklagade misstag, samt goda råd från mer erfarna matlagare kom jag på lite knep för att lyckas uppfylla dessa krav. Och ett av dem återanvände jag idag. Denna dag var tämligen oplanerad, åtminstone fanns ingen gemensam plan för familjens olika medlemmar, däremot hade var och en gjort upp lite planer för sig. Att få till mat utan hålltider kan vara lite lurigt men det går. Det blev fläskkotletter, eller fläskytterfilé som det så fint heter numera, som jag skar i skivor. Stekte på lite kort, kryddade och lade dem i en sås där de fick stå och småputtra tills tiden var inne för mat. Detta gör bara köttet mörare och får fram mer smaker så längre tid är alltså bara till köttets fördel.



Fläskkotletter i Ingefärs- och honungssås
4 port

Sås
4 dl mjölk
2 dl vatten
2 köttbuljongtärningar
3 msk vetemjöl
1 dl mjölk
2 tsk mald ingefära
2 msk honung
salt 
vitpeppar

Koka upp mjölk, vatten och buljong
Blanda vetemjöl och mjölk och rör i
Tillsätt honung och kryddor
Låt puttra på svag värme
Rör om lite nu och då

ca 800 g fläskytterfilé
smör
salt
vitpeppar
mald ingefära

Kött blir bäst att steka vid rumstemperatur
Skär i skivor, strax över centimetertjocka
Stek på lite varmare än medelvärme tills köttet fått stekyta, vänd och krydda just på stekytan
Vänd igen och krydda
De ska inte vara genomstekta
Lägg sedan köttbitarna i såskastrullen
Där kan de, som sagt, med fördel stå och puttra länge under lock på svag värme


Kött och sås klart, bara att tillsätta potatis och grönsaker, eller vad man helst behagar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!