söndag 22 april 2012

LCHF?


Jag har i min omgivning sett att det här med LCHF verkar fungera. Folk runtomkring minskar i storlekar och talar om hur bra de mår. Detta till trots är jag tämligen tveksam angående huruvida jag själv skulle klara av att leva på detta vis. Pasta och ris kan jag vara utan på direkten, inga problem. Det första hindret kommer vid potatisen, skulle jag klara av att skippa potatis i mitt liv? Kokt potatis, klyftpotatis, potatismos, färskpotatis, bakpotatis... Jag tror det skulle vara svårt. Nästa, lite större hinder kommer vid bullar, kakor och andra söta bakverk, det skulle vara svårt på riktigt att inte ha tillgång till. Ett sådant tillstånd skulle även påverka mitt sociala liv inser jag för oj, vad lätt det är att umgås över kaffe och kaka.


Men det största, och i praktiken omöjliga skulle dock vara att avstå ifrån brödet. Det nybakade, där jag knådat ur mig en massa och knådat in lite kärlek. Som får huset att dofta så ljuvligt. Smöret som smälter på en nygräddad, varm brödskiva. Ett surdegsbröd med massor av grönsaker och ost och skinka. Behöver jag säga mer? 


Det är nog bara att inse faktum: Jag kommer aldrig kunna följa LCHF, jag erkänner.



6 kommentarer:

  1. Hej Hanna
    Har testat LCHF utifrån magproblem som drabbar mig ibland, och det funkar riktigt bra. Attsen gå ner i vikt av bara farten är inte fel. Men du och din familj behöver inte för viktens skull iaf så njut av nybakt bröd med smält smör - det är ju så fantastiskt gott!

    SvaraRadera
  2. Åååååå bilden med smält smör.. så sugen man blir!
    Nu är vi snart hemma.
    Mvh, "assistenten till farmor"

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Hittade hit idag via din fina kommentar hos UnderbaraClara.. Vilken fin blogg du har! Maten ser jättegod ut och HÖNSEN-- jag saknar mina höns. Är det Bruna Leghorn du har? Fina höns (och pojkar) iallafall. Ditt inlägg om LCHF fick mig att skratta högt. Potatis och bröd-- det är där det sitter för mig också. Det finns ingen chans till att få denna bonnjänta (jag) att följa en sådan diet. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varmt välkommen hit!
      De nya hönorna är Leghorn och de årsgamla är Isa Brun, en lite mindre ras än Leghorn och oerhört sällskaplig.

      Hoppas du kommer åter.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!