måndag 23 april 2012

Auberginerullar och utekök

Idag nyttjade jag ett recept jag fann på Två små kök häromdagen. En blogg jag varmt kan rekommendera för den matintresserade. Jag ändrade lite i receptet utefter vad som för dagen fanns att finna i mina skåp och resultatet blev mycket bra, till och med över förväntan hos de som vanligen är Auberginerestriktiva, åtminstone den som smakade, den andra åt endast innehållet men verkar ha blivit mätt ändå. 

Som en blinkning till gårdagens inlägg så fungerar detta utmärkt som LCHF-recept men för att  undvika detta serverade jag bröd till, men då är det ju valfritt i alla fall.



Köttfärsfyllda Auberginerullar med pesto och mozzarella
4 port, alternativt en vuxen och ett oräkneligt antal småtroll

2 auberginer
olivolja
smör
400 g köttfärs
2 gula lökar
2 dl chilisås
500 g krossade tomater, avrunna
salt, peppar, cayennepeppar
Pesto
2 mozzarellabollar
4 tomater
oregano

Sätt ugnen på 125 grader
Skär auberginerna i skivor, ta bort de yttersta
Lägg skivorna på en plåt
Pensla lätt med olivolja, de suger åt sig massor om de får så bara dutta över dem lite lätt
Sätt in dem i ugnen tills de är mjuka, ca 10-15 minuter
Höj värmen till 225 grader när de är klara och uttagna
Fräs på köttfärsen
Lägg i löken och låt fräsa
Tillsätt chilisås och avrunna tomater
Krydda och låt stå och puttra en stund på svag värme
Riv mozzarellan
Hacka tomaterna
Bred ett lager pesto på auberginerna
Lägg på köttfärsröran
Fördela hälften av mozzarellan på och rulla ihop skivorna löst
Lägg dem med skarven nedåt i en ugnsfast form
Sprid tomathacket över och sedan resterande mozzarella och oregano
Tillaga i 20 minuter


Vi premiäråt utomhus, fikat har vi gjort tidigare men inte ätit middag. Och betänkar man hur livet var för ett år sedan är detta ganska otroligt i jämförelse.


Då var jag nämligen trendig nog att ha ett utekök. Dessvärre hade jag inget innekök, utan vi var väldigt hänvisade till detta oavsett väder och vind. De dagar det snöade lagade jag maten ute men sedan tog vi med den in och satt i byggstöket. Och nu har jag mitt fina innekök som jag njuter i, det är härligt det.




7 kommentarer:

  1. Ja sedär då vet du vad utekök vill säga...jag önskar mig ett jag kan husera i bara vid fint väder ;)
    Och ett nytt inne kök med för dagar med dåligt väder!
    Mysigt att äta ute, det har inte vi inte gjort ännu.
    Ha det fint,
    Kram Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  2. Äsch, vad är väl ett innekök när man har ett utekök! :) Helt rätt att förlänga sommaren med en tidig utemiddag, gott såg det ut också!

    Tack för din bilkommentar, jag ska googla Renault Megane Grande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag ska ta och sätta upp mitt utekök i år igen, men endast använda det när jag vill. :)

      Radera
  3. Svar
    1. Ja, det var inte dumt.
      Vad roligt att du hittat hit! Välkommen!

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!