tisdag 15 november 2011

Underbara småkakor

Eureka!
Jag har hittat en ny favoritkaka! Jag fann den i eminenta Mia Öhrns bok "Mitt eget kafé" och dess namn är Dubbeldäckare med cappuccinokräm.
De är förtrollande goda trots sitt lite anspråkslösa utseende, faktiskt så goda att det finns risk att jag tillfälligt frångår min regel om att inte äta fikabröd i ensamhet alternativt snabbt hittar någon som snarast vill ta sig en kopp kaffe med dopp i mitt tjäll.



Dubbeldäckare med cappuccinokräm
 Recept för cirka 20 kakor (som jag tripplade)

Sätt ugnen på 200 grader

Krämen:
125 g vitchoklad grovhackas
1 tsk kaffepulver ställes fram
1/2 dl vispgrädde


Koka upp grädden, ta bort från plattan, rör kvickt ned kaffepulvret och därefter, lika kvickt, i med chokladen. Rör tills all choklad smält. Låt stå en stund i kylen tills önskad konsistens infunnit sig.

Chokladkakorna:
200 g smör
1 dl strösocker
240 g vetemjöl (4 dl)
1/2 dl kakao
1/2 tsk bakpulver

Smält smöret och rör i övriga ingredienser
Rulla till små bollar som sedan plattas ut till rundlar
Tryck till med en gaffel för mönstrets skull
Grädda mitt i ugnen i 6 minuter
Låt svalna och lägg sedan ihop dem med kräm emellan.






2 kommentarer:

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!