torsdag 3 november 2011

Tomtegröt


Efter önskemål stod det julmat på menyn idag, nämligen Tomtegröt. I och för sig är det ju julmat som passar lika bra året runt. När min mormor levde och vi for dit för att hälsa på i de djupa Smålandsskogarna, var det som hugget i sten att det någon afton under vistelsen skulle serveras just Risgrynsgröt, vilket alltid var lika uppskattat och efterlängtat. Ingen kunde nämligen koka lika god gröt som hon, men jag har övat och övar för fullt och hoppas att jag om si så där 20 år kanske kan närma mig hennes skicklighet.


Trots min nivå så blev gröten god och fick klart godkänt av husets nissar.

Och om någon vill testa min variant så är receptet:

4 dl grötris
8 dl vatten
1,5 tsk salt
Som kokas upp, omröres och kokas vidare på svag värme i ca 10 minuter.

Häll sedan i
1,5 l mjölk
1 dl grädde
1 kanelstång
och en smörklick
Låt puttra på svag värme utan lock och med regelbunden omrörning i ungefär en timme. När gröten uppnått önskvärd konsistens, kan om så önskas knappt 2 msk strösocker blandas i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!