söndag 13 november 2011

Budapestrulle

Då husets fader inte uppskattar tårta på morgonen, slapp jag baka den inatt och kunde istället angripa uppgiften under dagtid.


Valet föll på en Budapestrulle full med härliga mandarinklyftor och lite grädde.



Dagens exemplar blev dock inte den vackraste jag gjort på grund av ett tillfälligt hjärnsläpp. Även att jag vanligtvis besitter den basala kunskapen att maräng och fett inte fungerar så bra ihop, eller bättre uttryckt, inte alls fungerar ihop, så fick jag för mig att smörja bakplåtspappret. Detta fick till resultat att ytan mer liknade en pannkaka än en Budapestrulle, men den var god i alla fall. Och den höll ihop betydligt bättre än vanligt, inte en spricka så långt ögat nådde. Så det är bara att välja: Skönhet eller funktionalitet, för egen del tror jag att jag går på skönhet nästa gång.

Receptet kommer här och räcker till ungefär 8 portioner beroende på hur tårtsugen man är.

Budapestrulle
Sätt ugnen på 125 grader

150 g malda hasselnötter
1 dl vetemjöl
Blandas och ställes åt sidan

5 äggvitor
3 dl socker
Vispa äggvitorna längre än vad tålamodet tycker är tillräckligt, 4-5 min
Häll sedan i lite socker i taget under fortsatt ihärdig vispning, ca 4-5 min ytterligare.

Vänd försiktigt ned nöt- och mjölblandningen i marängsmeten
Bred ut den på bakpappersklädd långpanna (inte smord!)
Grädda mitt i ugnen i ungefär 20 minuter

3 burkar mandarinklyftor
som får rinna av ordentligt i ett durkslag

2,5-3 dl grädde
Vispas

När marängen är klar, ta ut den och låt den svalna lite.
Blanda i mandarinerna i grädden och bred ut över marängen.
Rulla från långsidan, med hjälp av pappret, om det inte släpper som det ska, testa att pensla med lite kallt vatten på pappret och försök igen.
När hela rullen är ihoprullad, stjälp upp på lämpligt fat och ringla lite smält choklad över.















Efter tårtans avnjutning kan det vara lämpligt att leka knutgubbe en stund, för att få bort de goda kalorierna eller helt enkelt bara för att det är roligt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!