onsdag 23 november 2011

Pepparkakor

Enligt tradition bakar familjen pepparkakor på min födelsedag, enligt sönerna. Det började för många år sedan innan någon av dem börjat skolan och det var en lugn och skön dag som skulle spenderas på något lite speciellt sätt. Sådana lugna och sköna dagar finns ytterst sällan mitt i veckan nu för tiden. Istället blir det till att ånga hem efter skolan, på med julmusik och fram med deg och tillbörliga attiraljer.

Min uppgift är mest att kavla, lyfta utstansade kakor till plåtar, grädda och sedan kyla plåtarna inför nästa laddning, baka egna kakor får jag göra en annan gång. Det är rörigt, tjoigt, kladdigt, varmt och jätte-, jättemysigt! Faktiskt så mysigt att några grannbarn hittade hit för att delta så det var totalt sex barn i köket. Jag är så glad för mitt nya kök där det faktiskt är möjligt för sex barn att baka pepparkakor.


Vidare är jag glad för mitt recept på pepparkaksdeg då det ger goda pepparkakor samtidigt som degen är lätthanterlig. Jag fick det av min mormor och om någon är i behov av ett dylikt så kommer det här.

Mormors pepparkakor

3 1/4 dl mörk sirap
4 3/4 dl farinsocker
Hetta upp och häll eventuellt över i en assistent

Tillsätt
1 hg smör
Rör tills det svalnar

1 msk kanel
1 msk ingefära
1 msk nejlikor
3 1/4 dl grädde
Tillsätt under fortsatt omrörning

2 l vetemjöl
1 msk bikarbonat
Blandas och tillsättes i degen.
Arbeta degen väl och låt stå svalt över natten

Gräddas i 200 grader 5-8 minuter
Tänk på att inte lägga kakorna på varma plåtar då de i så fall blir bubbliga.

Degen håller sig länge i kylen men går även utmärkt att frysa. Den är tungarbetad att blanda, faktiskt så tungarbetad att jag länge misstänkt att min assistent, som jag flitigt använt i 13 år, inte skulle överleva årets ältning. Och jag fick rätt! När den varit igång ett bra tag, och liksom de senaste gångerna den använts började lukta misstänkt mycket bränt, blev det svart i hela huset, säkringen hade gått, och jag fick börja se mitt liv som assistentlöst. Det var ett tungt slag då den i sanning är min assistent! Men jag behövde inte sörja länge, redan i morse kom maken, som varit varse min oro ett bra tag, och uppvaktade mig med en ny. Bra tajmat tycker jag allt.

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset =)
    Tror dock att peppakaks baket får bli till nästa vecka!
    kramkram

    SvaraRadera
  2. jag har faktiskt aldrig testat att göra deg själv. Min farmor gjorde det och det blev mycket godare pepparkakor.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Lycka till, det är inte särskilt bökigt och det blir väldigt mycket godare! :)

    SvaraRadera
  4. har en pepparkaksdeg utan ägg (men inte helt enligt ditt recept) som legat i kylen i snart 10 dar nu... Tror du att den fortfarande är ätbar? Hur länge håller din utan att frysas? /Magdis

    SvaraRadera
  5. Jag tror inte det är några som helst problem att ät den bara den stått kallt. Min stod i tre veckor innan jag bakade ut de sista och de är precis lika goda som de första. Kram!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!