måndag 21 november 2011

Mazariner

Dagens kaka är Mazariner.
Det är en sådan kaka jag inte gör oftare än någon gång per år, vet inte varför, och i år blev det visst till jul. Då kakor med flera moment i tillverkningen, på grund av att familjesitutionen sällan tillåter längre stunder i avskildhet, brukar ta några dagar för mig, förberedde jag degen redan i fredags. Den har fått ligga i kylen sedan dess och gona till sig. Men idag passade förmiddagen perfekt för utbakning. Det är lite pilligt men inte så farligt, så vem vet under 2012 kanske jag smäller till och gör Mazariner två gånger. 

Mazariner

Deg:
 6 dl vetemjöl
 1 tsk bakpulver
200g smör
1 dl socker
1ägg

 Kör ihop ingredienserna i en matberedare, ta ur och knåda ihop till en jämn klump. Låt vila svalt i minst en timme.
Smörj lämpliga formar, engångs eller vanliga.
Kavla ut degen, ganska tunt, skär ut en lämplig storlek och lägg i den i formen.
Tryck ut i hela formen och ta bort överflödig deg runt kanterna. Det är en snäll och förlåtande deg så eventuella sprickor och hål går lätt att laga.

Fyllning:
450g sötmandel
225g smör
9 ägg
4,5 dl strösocker

Mixa, mal eller finhacka mandeln, önskas ljus fyllning bör den skållas innan. Jag tycker dock det ser trevligt ut med det bruna kvar.
Smält smöret och låt svalna.
Vispa socker och ägg pösigt.
Blanda ner mandel och smör.
Fyll formarna nästan ända upp och grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter i 200 grader.

När kakorna svalnat, eller som i mitt fall när jag tar upp dem ur frysen, garnera med:
Glasyr
Sylt och glasyr
eller
Pudrat florsocker



2 kommentarer:

  1. Vilken kanon bra steg för steg beskrivning. Gillar skarpt!
    Önskar dig en trevlig dag!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!