söndag 6 november 2011

Kungaprat

Idag är det den 6:e november! 
När jag hör 6:e november kommer ofrånkomligen  orden: Lützen, dimma, Gustaf II Adolf samt 1632 upp i mitt huvud. Sammaledes gäller om jag hör något av de andra orden. De är så hårt sammankopplade i mitt huvud att jag, troligen, oavsett situation och tidpunkt kommer rabbla de övriga, om ett nämns. 

Just denne historiske kung var ett tag min favorit men jag byter emellanåt, ofta i samband med att jag läser lite mer om någon historisk person med nedtecknade sympatiska drag. Just nu står Karl XI högt i kurs, denne kung som ansågs ha brist på läshuvud, brydde sig om den vanlige medborgaren och i unga år vågade stå emot sin förmyndarregerings krav ter sig, i mina ögon intressant. Vi får väl se hur länge det varar denna gång. I just denna fråga är kärleken konstant men föremålen växlar, eller så handlar det mer om kärlek till historia än till personer.

Någon bakelse har det dock inte blivit idag. Endast ett hyllningsSMS, men inte till någon kung utan till min kära kusin som firar födelsedag just på GustafAdolfdagen .

GRATTIS! (igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!