tisdag 26 februari 2013

Isfestival

Härförleden ondgjorde jag mig över internätets frånvaro när staden bjöd på Isfestival och jag hade kameran full av vackra bilder. Det jag då kunde visa var en torftig mobilbild. Jag tänkte nu ta tillfället i akt att ta igen detta och bjuda på något nästan magiskt.


Tänk er att gå omkring i Stadsträdgården en mörk kväll tillsammans med ganska många medmänniskor, dock inte så många att det blir trångt utan bara trevligt. 


Här och var lyser det och när man närmar sig det upplysta finner man att det bjuds på de allra vackraste skulpturer i ett alldeles förgängligt material. Det är fantastiskt att få ta del av och mina bilder gör inte upplevelsen rättvisa, men de kanske ger en aning.


Ett hårt och kallt material som ändå förmedlar en känsla av liv.


En värme


Min favorit blev denna, vad jag tolkar som en våg.


Helt olik ifrån dess olika sidor


Fantastiskt utmejslad


En ytterligare fascinerande var denna. 
Väldigt kantig ifrån vissa håll 


Samtidigt väldigt mjuk i formerna ifrån andra 
Till Yngstes förtjusning innehöll den även en bit infrusen mossa.


Pojkarna föll även för den gigantiska Isbjörnen med sylvassa tänder


Lekplatsen i is stod inte heller lågt i kurs


I synnerhet inte när pappa var med och lekte


En lyckad kväll när staden visar upp sig ifrån sin allra bästa sida

7 kommentarer:

  1. så mycket vackert du bjuder på ikväll!
    Fantastiskt fina konstverk, skickligt utförda och med mycket arbete bakom.
    Tack Hanna!:)

    SvaraRadera
  2. Det är något visst med vinterbilder....hur mycket man än längtar efter våren. Det måste vara svårt att göra så fina isskulpturer. Islekplats låter kul, tycker jag. Kram

    SvaraRadera
  3. Isbjörnen och varma chokladen gillade Plutten mest. Vi var där på en lördag när några barn hade uppvisning i konståkning på Svandammen. Tyvärr är han ju lite för liten för islekplatsen men han gillade att gå runt och känna på skulpturerna. :-)

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Och härförleden är ett underbart ord som borde användas mer! Kram!


    SvaraRadera
  5. Wow, vilka häftiga iskulpturer! Verkar som en riktigt skön upplevelse och kväll!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  6. Vilka coola grejer! Hur kan man ens göra såna... Vågen var fin, blev nog min favvo också!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  7. Himmel vad läckert, vackert, häftigt, coolt - allt på en gång!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!