lördag 16 februari 2013

Isfestival

Det är Isfestival i staden och vi var där igår. Jag tog en hel massa vackra bilder på fantastiska isskulpturer. Dessvärre har vi fortfarande ingen uppkoppling så jag får inte ut dem i cybern. Två bilder tog jag med telefonen och dem lägger jag ut så kanske de andra kan komma senare.

Det är lite magiskt att gå i Stadsträdgården, från den ena vackra, belysta isskulpturen till den andra. Yngste uppskattade dock islekplatsen mest och begrep inte till fullo meningen med de andra, som man inte fick klättra på. Inte förrän vi började studera isen närmare, dess struktur och skiftningar, olika infrysningslager och en lite tuva mossa mitt i ett konstverk. Då fann hann den vinkel som intresserade honom. Mellan var mer tjusad av konsten i sig. Han har blick för sådant sina blott elva år till trots. Äldste var på ungdomsmöte så han missade detta.

I tidningen stod det att det var möjligt att åka skridskor på dammen så skridskorna var med. Till vår besvikelse var det dock avstängt för kvällen då det ska vara konståkningsuppvisning idag och mildvädret gjort isen mjuk. Besvikelsen var enorm!

När alla skulpturer var noga beskådade tog vi bilen och for till närbelägen isplan. Stängt och låst!

Nästa isplan. Olåst och kålsvart!
Vår lösning blev att köra fram bilen till planens kant. Låta den stå på för att belysa åkningen och så var det full fart. Gossarna åkte och åkte och visade alla från idrottsdagen nyförvärvade kunskaper som vi ännu inte sett. Detta skådespel varade mellan 22:00 och 22:30 så trängseln på planen var inte särskilt tät.

Lätt frusna och lite trötta for vi så till McDonalds för varm choklad i väntan på att storebror skulle bli redo att fara hem.

När bilen så körde in på vår infart var den full av sovande. Blott fadern, tillika chauffören, hade ögonen öppna.



1 kommentar:

  1. Det låter som en riktigt härligt vinterdag (och kväll!). Och visst är is ett fascinerande material. En del av tjusningen tycker jag är just att det är förgängligt.

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!