torsdag 18 juli 2013

Somrigt skönt och avslappnat


Här har jag legat nästan hela långa dagen och inte gjort mycket nytta alls faktiskt. Jag har bara haft semester, läst, umgåtts och njutit.


Lite besök har jag haft vid min filt. Både av den enögda igelkotthonan som alltid är hungrig nu när hon diar. Hon får så mycket ägg av oss att hon blivit ganska tam. Dessvärre är hon lite virrig, jag tror på grund av sitt enda öga, så man måste banka i marken för att inte få besök på filten, då vänder hon och lommar iväg åt ett annat håll.


Lilltuppen ville sova i en gran i natt och hur än Äldste försökte tala honom till rätta så var han egensinnig nog att stanna på den platsen. I förmiddags sökte han dock sällskap, innan de andra hönsen kommit ut för dagen.


Det är så mysigt att tillbringa dagen på en filt, jag tror faktiskt att om jag bara skulle få en sommardag skulle den utspela sig på en filt i trädgården med böcker, barn och fika. 
En stund ligger jag och läser alldeles för mig själv, efter ett tag börjar några spela spel bredvid och jag kan ligga och iaktta, njuta och delta lite vid sidan av. Sedan hämtar vi bullar och saft och Stora Emilboken och ligger ganska många på flera filtar runt omkring, myser och lyssnar och dricker jordgubbssaft med stora isklumpar i. Och jag får läsa högt på bredaste småländska och vi får skratta tillsammans vi som vill och de som vill får slumra en stund och vi får alla ha så där somrigt skönt och avslappnat.

7 kommentarer:

  1. Sådana dagar är guld värda, det är då man fyller på sina energiförråd :)
    Kram Christina

    SvaraRadera
  2. Himla mojsigt att ligga och lata sig på en filt och få lite igelkottebesök!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  3. låter som riktigt mysiga sommardagar i ett härligt avskalat tempo, där de olika sinnena får chans att förmedla sina intryck. Trevligt sällskap på två och fyra ben. Kan det bli bättre? Igår hade jag besök av bland annat min favoritkusin. Härligt att höra småländska. Men hon skrek inte Emiiiiil! Kram

    SvaraRadera
  4. Så härligt härligt ni har det och ser ut att vara också!:)
    Sommar när den är som allra bäst, är att bara vara och inte stressa, t.ex. på en filt där igelkottar vandrar förbi

    SvaraRadera
  5. En sån alldeles underbar dag!
    En sån ska jag nog också ta mig då jag kommer hem igen ;)
    Och vilken tur igelkotten har er, annars är det nog inte så lätt att vara en enögd mamma i det vilda...
    Kram Sussi på Stolpås

    SvaraRadera
  6. Fin han är, lilltuppen. Är det Brahma i honom eller? Jag har ett svagt minne om att er granne inte tyckte om att ni har höns. Har han ändrat sig nu eller?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är jättefin och det är diverse olika raser i honom. Vi har kommit överens med grannen om att ha tuppen instängd länge om morgnarna och stänga in honom på kvällen. Det fungerar okej för alla parter men nu visade det sig att de flesta kycklingar dessvärre är tuppar så vi måste på något sätt göra oss av med sju stycken. för jag tror inte att det går att nå någon överenskommelse med grannen om en tuppkör.

      Radera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!