fredag 11 januari 2013

Wokad Cajunlax

Jag slog till och gjorde matlista sista dagen på julledigheten. Sedan for jag och jobbade, hämtade barnen, lämnade de två äldsta i stallet, tog med mig Yngste till affären tillsammans med min jättelånga inköpslista. Det går väl att sammanfatta så här: 
Inte det smartaste jag har gjort!

När vi slutligen kom hem, efter att ha hämtat de andra två, och burit in alla kassarna var krafterna helt och totalt slut! Att packa upp all mat kändes näst intill oöverstigligt. Tack och lov hade Yngste, tjatat om Wienerbröd och då han skött sig över förväntan i butiken hade jag gått hans önskning till mötes. Dessa små godingar blev nu vår räddning. Vi kokade kaffe och satte oss helt enkelt och fikade riktigt ordentligt innan vi tog itu med kassar och matlagning.

En av rätterna som stod på min lista var Wokad Cajunlax. Receptet är ett ViktVäktarrecept då jag tänkte att det dels kan vara bra som motvikt till gräddiga köttbullar och annan härlig julmat men främst för att det är så gott, och den tänker jag dela med mig av här och nu:

Wokad Cajunlax
ca 6 port

1,5 dl Oystersås
1,5 krm chilipeppar
4 krossad vitlöksklyftor
1 kg laxfilé

Blanda såsen
Skär laxen i mindre bitar och blanda i
Låt stå och marinera minst en timme men gärna längre
Jag rörde ihop det hela kvällen innan vi skulle äta det


3 röda paprikor
20 färska champinjoner
10 salladslökar
olja
1 fiskbuljongtärning
4 dl fraiche
salt och peppar

Skär grönsakerna i önskad storlek
Hetta upp olja i en panna
Woka några minuter
Salta och peppra
Ta sedan ur grönsakerna
Hetta upp pannan igen
Woka laxen försiktigt några minuter
Tillsätt buljong, fraiche och grönsaker
Smaka av med salt och peppar
Låt puttra tills laxen är färdig
Servera med nudlar eller ris


1 kommentar:

  1. Gott, det där ska jag skriva ut och sätta i min pärm.
    Kram.

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!