fredag 7 oktober 2011

Höstlyx

Höstens mat har så härligt mycket smak och en känsla av att det är möjligt att laga lite lyxigt gott, väldigt billigt.

I afton blev det pumpa-soppa gjord på Butternut-pumpa och till detta hade jag bakat Skållade Smålandslimpor. Brödreceptet hittade jag i Stina Algotsons bok "Bröd för alla sinnen" vilken maken förärade mig på vår 15-årsdag.


Tack vare godhjärtade människor i vår närhet förses vi stadigt med fantastiska äpplen. De är så goda och vackra och sprider en trevlig doft omkring sig.



Men för att denna doft inte ska förbytas till en mindre välbehaglig sådan så behöver de tas om hand fortare än vad vi äter dem naturella. Så som fredagsmys åt vi äppelpaj med nötkolatäcke (och det
var inte CocaCola som Bonus trodde) och till detta, vaniljsås.


 Fantastiskt gott!

2 kommentarer:

  1. Hej Hanna! Åh vilken smarrig paj.
    Jag som idag ska få hem äpplen av min kära svärmor. Kan jag få receptet?

    Ps. Du skriver så underbart! Ds.

    Pauline (Josefines syster)

    SvaraRadera
  2. Det är klart du kan få!
    Pajdeg:
    125g kallt smör
    3dl vetemjöl
    1 1/2 msk vatten
    Blanda snabbt ihop till en deg. Tryck ut den i en pajform och förgrädda 10 min i 200 grader.

    Skala och klyfta äpplen i lagom mängd, blanda med skal och saft från en halv citron. Och lägg i formen.

    Kolasmet:
    100g smör
    2dl socker
    2msk vetemjöl
    2msk mjölk
    Lägg i en gryta och sjud under omrörning i några minuter.
    Blanda ner 120g hackade nötter av valfri sort och häll smeten över äpplena.

    Grädda i 175grader i ca 25 minuter.

    Lycka till!

    SvaraRadera

Hej!
Vad roligt att du vill lämna ett litet spår på min blogg!